تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,394 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,719 |
تحلیل مؤلفههای کیفیت آموزش های الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 14، دوره 44، شماره 4، دی 1392، صفحه 693-707 اصل مقاله (738.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2013.50975 | ||
نویسندگان | ||
آزاده خدابخشی* 1؛ حمید موحد محمدی2؛ حسین شعبانعلی فمی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، تحلیل مؤلفههای کیفیت آموزشهای الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعة آماری آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی ایران (8541N=) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 286 نفر از آنها برای نمونه انتخاب شدند؛ سپس با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند و با نرمافزار SPSS نسخة 19 و همچنین نرمافزار LISREL نسخة 5/8 تجزیهوتحلیل شدند. روایی صوری پرسشنامه با پانل متخصصان بررسی و کسب شد و برای تعیین میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (97/0). نتایج رتبهبندی مؤلفههای کیفیت آموزش الکترونیکی کشاورزی نشان داد که مؤلفة فراگیر در بالاترین و مؤلفه ارزشیابی در پایینترین رتبهها قرار دارد. برای شناسایی مؤلفههای کیفیت آموزشهای الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی از تحلیل عاملی اکتشافی وبرای بررسی شاخص برازش نیکویی مدل تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مؤلفههای کیفیت آموزشهای الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی از پنج عامل مجزای طراحی- اجرا، آموزشگر، زیرساختی – پشتیبانی، مالی – سیاستگذاری و مدیریتی- ارزشیابی تشکیل شده است که این عوامل 59/69 درصد از واریانس کل متغیرها را بیان کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الکترونیکی؛ آموزش عالی کشاورزی؛ کیفیت؛ مؤلفه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,183 |