![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,506 |
بازتاب باروک در ساختار غزلیات صائب تبریزی | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 3، مهر 1391، صفحه 5-19 اصل مقاله (257.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2012.50891 | ||
نویسندگان | ||
فاضل اسدی امجد* 1؛ پریوش اسماعیلی* 2 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشجوی دکترای زبان و ادبیات انگلیسی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران | ||
چکیده | ||
تاکنون منتقدان و صاحبنظران بسیاری سبک هندی را از جنبههای مختلف قابل مقایسه و حتی بسیار مشابه سبک باروک در اروپای قرن هفدهم بر شمردهاند که تقریباً معاصر سبک هندی محسوب میشود. در این راستا مطالعاتی نیز در حیطة مقایسة تطبیقی بین برخی شاعران ایرانی و مکتب باروک صورت پذیرفته است. در این پژوهش، صائب تبریزی به عنوان نمایندة تمام عیار سبک هندی برای مطالعه انتخاب شده است. مقالة حاضر، غزلیات صائب تبریزی را از دیدگاه باروک مورد بررسی قرار میدهد. نویسندگان مقاله بدون منطبق شمردن شعر صائب با تمامیت مکتب باروک سعی کردهاند با تحلیلی ساختاری، شباهت شعر صائب را با برخی ویژگیهای تقریباً منحصر به فرد سبک باروک، یعنی صحنة نمایش و بازی نور و تاریکی مورد بررسی قرار داده و رویکرد باروکی شعر وی را تببین نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
باروک؛ سبک هندی؛ صائب تبریزی؛ ادغام نور و تاریکی؛ استعارة بعید؛ صحنة نمایش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,159 |