![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,802 |
مطالعۀ تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 603-624 اصل مقاله (338.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2014.50761 | ||
نویسندگان | ||
عباس نرگسیان* 1؛ داریوش طهماسبی آقبلاغی2؛ یاشار دیندار2 | ||
1استادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه از یکسو، چالش سیاستمداران برای نشاندادن چهرۀ متمایز از خود و برترییافتن نسبت به رقبا و از سوی دیگر، تلاش برای جلب مشارکت حداکثری مردم در صحنۀ انتخابات، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیش از پیش نمایان کرده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و بهصورت پیمایشی انجام گرفت، تأثیر ابزارهای سنتی و مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، بهطور کاربردی سنجیده میشود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران را شامل میشود که برای نمونهگیری از روش در دسترس (اتفاقی) استفاده شد و دادههای آن نیز بهکمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی، تأثیری معکوس و معنادار بر مشارکت عمومی رأیدهندگان دارد، اما بهکارگیری ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، تأثیری مستقیم و معنادار میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزارهای بازاریابی سیاسی؛ بازاریابی سیاسی؛ رفتار رأیدهندگان؛ مشارکت عمومی | ||
مراجع | ||
Abdollah, A. (2009). Query on Voting Behavior Theories. Islamic Republic Approach, 3 (8): 87- 104. (in Persian)
Ahmed, M., Lodhi, S. & Shahzad, M. (2011). Political Brand: trusting a candidate in the age of mistrust. Journal of Business & Retail Management Research, 5 (2): 131-141.
Dal, R. (1999). About Democracy. Translated by Fesharaki H., Tehran: Shirazeh Pub. (in Persian)
Ediraras, D., Rahayu, D., Natalina, A. & Widya, W. (2013). Political marketing strategy of Jakarta governor election in the 2012. Social and behavioral sciences, 81: 584-588.
Flinders, M., Gamble, A., Kenny, M. & Savigny, H. (2009). An Ideology of Disconnection: for a Critical Political marketing. Central European Journal of Communication, 2 (3): 251-265.
Ghafari, GH. (2001). Study of theSocial - Cultural obstacles effects on social participation-Organized economic In the rural community of Iran: A Case Study in Kashan city villages, The Institute for Social Studies and Research University of Tehran, Tehran.(in Persian)
Gordon, B., Lovett, M., Shachar, R., Arceneaux, K., Moorthy, S., Peress, M., Rao, A., Sen, S., Soberman, D. & Urminsky, O. (2012). Marketing and politics: Models, behavior, and policy implications. Marketing letters, 23 (2):391-403.
Harris, P. )2001(. Commentary: Machiavelli, Political Marketing and Reinventing Government. European Journal of Marketing, 35 (9–10): 1136-1154.
Hatch, M. (2012). Organizational Theories. Translated by Danaei Fard H., Tehran: Mehrabban Pub.(in Persian)
Henneberg, S. (2008). An epistemological perspective on research in political marketing. Journal of political marketing, 7 (2):151-182.
Hughes, A. & Dann, S. (2006). Political marketing 2006: direct benefit, value and managing The Voter Relationship. Australian National University.
Kheiri, B. & Abbas Alizadeh, M. (2008). Political Marketing; Toward Political Market-Oriented Organizations, Journal of Organizational Culture Management, 6 (18): 167- 178. (in Persian)
Kheiri, B., Ghasemi, B., Mirabi, V. & Gholipour P. (2011). Survey of Traditional Political Marketing Tools on voters Behavior. Marketing Management (12): 1-14. (in Persian)
Kheiri B. & Gholipour, P. (2012). Political Marketing; Concept, Objectives and Tools, Rahbord Journal, 5 (8): 99-120. (in Persian)
Kotzaivazoglou, I. (2011). Political marketing in the Greek context: Does market orientation exist? International Review on Public and Nonprofit Marketing, 8 (1): 41-56.
Monavarian, A. & Nargesian, A. & Fatahi, M. & Vaseq B. (2010). Study of Relationship among Public Response, Public Participation and Public Trust in Governmental Organizations: 22 Regions of Tehran. Humanities, Journal of Management Researches in Iran, 14 (3): 251-274. (in Persian)
Nader, R .(2004). Public Participation and the Erosion of Democracy, The Humanist, 64 (1): 20.
Shama, A. )1976(. The Marketing of Political Candidates. Journal of the Academy of Marketing Sciences, 4 (4): 764-777.
United Nations. (2005). Women and elections guide to promotion the participation of women in elections. Department of public information.
Wring, D. )1996(. Political Marketing and Party Development in Britain: A“Secret” History. European Journal of Marketing, 30 (10–11): 92–103.
Ziaee, M. & Nargesian, A. & Aybaqi Esfahani, S. (2008). The role of Spiritual Leadership on Employees of University of Tehran Empowerment. Public Administration Journal, (1): 67- 86. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,419 |