تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,792 |
تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت های راهبردی با رویکرد پویایی های سیستم (مورد مطالعه: خوشۀ صنعتی کاشی و سرامیک استان یزد) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 517-534 اصل مقاله (475.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2014.50752 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حمیدی زاده1؛ حبیب زارع احمد آبادی2؛ محمدعلی سنگبر* 3 | ||
1استاد مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران | ||
2استادیار مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر با توجه به پیچیدگیهای محیطی، همکاریهای بینشرکتی به منبع عظیمی از مزیتهای رقابتی برای شرکتها تبدیل شده است. مطالعات حاکی از ناموفقبودن این ساختارهای همکاری در درازمدت است. در این پژوهش با توجه به ماهیت پویای شراکت راهبردی مبتنی بر روش پویاییهای سیستم، عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی در خوشۀ صنعت کاشی و سرامیک استان یزد بررسی شده است. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی، ایجاد ساختار روابط میان آنها و ارائۀ مدلی برای تحلیل تصمیمهای شراکت است. با توجه به تأکید ادبیات پژوهش بر سرمایههای ارتباطی و تأیید صاحبنظران، تعهد، رویکرد همکارانه، اعتماد متقابل و رضایت از همکاری، عوامل کلیدی موفقیت شراکت راهبردی در نظر گرفته شده است. در این پژوهش پس از تدوین نمودار علی ـ معلولی، جریان سیاستهای مختلف برای مدیریت مؤثر شراکت با استفاده از نمودار جریان بررسی شد. در نتیجۀ این بررسیها مشخص شد متولیان اتحاد باید کاهش تعارضات غیرکارکردی، ایجاد حس مشترک بین شرکا و کاهش تضاد را در اولویت برنامهریزی خود قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
پویاییهای سیستم؛ خوشۀ صنعتی کاشی و سرامیک؛ شراکتهای راهبردی؛ عوامل کلیدی موفقیت | ||
مراجع | ||
Akintoye, A. & Main, J. (2007). Collaborative relationships in construction: the UK contractors’ perception, Engineering, Construction and Architectural Management, 14(6): 597-617.
Antoldi, F. & Cannatelli, B. (2008). Managing the Two Dimensions of Rationality in Building Strategic Alliances Among SMEs: The I-Style Experience in the Furniture Cluster of Brianza, Collana Working Paper. Available in: http://centridiricerca.unicatt.it/cersi_CERSI_CWP_3_2008__Antoldi_Cannatelli_.pdf.
Beamish, P. W. (2008). Joint venturing, Charlotte, NC: Information Age.
Beamish, P.W. & Nathaniel, C.L. (2009). Managing Joint Ventures, Academy of Management Perspectives, 75–94. Available in: http://aom.org/uploaded Files/Publications /AMP/May09ManagingJointVenturesbyBeamish.pdf.
Bucklin, L.P. & Sengupta, S. (1993). Organizing successful co-marketing alliances, Journal of Marketing, 57(2): 32-46.
Cobianchi, T.T. (1994). Relationship Among Strategic Alliance Factors and Strategic Alliance Success. Unpublished doctoral dissertation, U.S. International University.
Contractor, F. J. & Lorange, P. (2002). The Growth of Alliances in the Knowledge-Based Economy. in F. J. Contractor and P. Lorange (eds.), Cooperative Strategies and Alliances. Oxford: Pergamon.
Cui Shaojie, A. & Kumar, Sh. (2012). Termination of related and unrelated joint ventures: A contingency approach. Journal of Business Research, 65: 1202-1208.
Cullen, J.B., Johnson, J.L. & Sakano, T. (2000), Success through commitment and trust: The soft side of Strategic Alliance Management, Journal of World Business, 35(3): 223-240.
Day George, S. (1995). Advantageous Alliances, Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4): 297-300.
Eisenhardt, K.M. & Schoonhoven, C.B. (1996). Resource-based view of strategic alliance formation: Strategic and social effects in entrepreneurial firms, Organization Science, 7, 136-150.
Farrell, A.M., Oczkowski, E. & Kharabsheh, R. (2011). Antecedents and performance consequences of learning success in international joint ventures, Industrial Marketing Management, 40 (3): 479-488.
Hasangholipour, T., Motevaseli, M., Mohamadi, Sh. & Hoseini, F. (2010). The effect of export encouragement plans on exportations performance, journal of business management, 2(5): 21-40. (in Persian)
Heide, J.B. & John, G. (1990). Alliances in industrial purchasing: The determinants of the joint action in buyer-supplier relationships. Journal of Marketing Research, 27(1): 24-36.
Hoffmann, W.H. & Schlosser, R. (2001). Success Factors of Strategic Alliances in Small and Medium-sized Enterprises- An Empirical Survey. Long Range Planning, 34 (3): 357-381.
Jiang, X. & Yuan, L. (2008). The relationship between organizational learning and firms’ financial performance in strategic alliances: A contingency approach. Journal of World Business, 43 (3): 365-379.
Kolonic, A. (2004). Trust in Strategic Alliances From A Game Theoretic Perspective. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Business Administration, University of Nijmegen, Nijmegen School of Management..
Lin, Ch. H., Tung, Ch. M., Huang, Ch. T. (2006). Elucidating the industrial Cluster effect from a system dynamics Perspective, Technovation, 26(4):473-482.
Liu, Ch. L., Ghauri, P.N., Sinkovics, R.R. (2010). Understanding the impact of relational capital and organizational learning on alliance outcomes. Journal of World Business, 45 (3): 237–249.
Mahmood, M. N., Hadikusumo B.H.W., Ogunlana, S. O. & Rahman, A. (2008). Development of a performance model for international construction joint venture : a system dynamics approach. In Proceedings of CIB W055 - W065 Joint International Symposium: Transformation Through Construction. International Council for Research and Innovation in Building and Construction, Dubai, United Arab Emirates.
Nielsen, B. B. (2012). What determines joint venture termination? A commentary essay. Journal of Business Research, 65 (8): 1109–1111.
Rahmanseresht, H., Bashkouh, M. & Pahlevaneghomi, M. (2009). The effective factors on success of international joint ventures (case study: research center of Irankhodro corporation). Journal of business management, 1(3): 19-38. (in Persian)
Rodriguez, E. (2008). Cooperative ventures in emerging economies. Journal of Business Research, 61 (6): 640-647.
Roy Chowdhury, I. & Roy Chowdhury, P. (2001). A theory of joint venture life-cycles. International Journal of Industrial Organization, 19 (3-4): 319–343.
Sambasivana, M., Siew-Phaik, L., Zainal, A. M. & Leong Y. Ch. (2013). Factors influencing strategic alliance outcomes in a manufacturing supply chain: Role of alliance motives, interdependence, asset specificity and relational capital. International Journal of Production Economics, 141 (1): 339–351.
Sharma, P. & Chrisman, J.J. (1999). Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 23(3): 11–27.
Shaverdi, M. & Baghdadi, M. (2010). Developing a model of partner selection criteria in joint ventures in Iran petroleum industry. journal of tadbir, (218): 33-40. (in Persian)
Sividas, E. & Dwyer, F. R. (2000). An Examination of Organisational Factors Influencing New Product Success in Internal and Alliance-Based Processes. Journal of Marketing, 64(1): 31-49.
Solesvik Marina Z. and Westhead Paul, (2010),“Partner selection for strategicalliances: case study insightsfrom the maritime industry", Industrial Management & Data Systems, 110(6), 841-860.
Spector, J.M., Christensen, D.L., Sioutine, A.V. & McCormack, D. (2001). Models and simulations for learning in complex domains: using causal loop diagrams for assessment and evaluation. Computers in Human Behavior, 17 (5-6): 517-545.
Tajoddin, M., Talebi, K., Rastegar, A. & Samizadeh, M. (2012). Relationship between business strategies that used in SME corporations and internationally. journal of business management, 4(11): 55-70. (in Persian)
Todeva, E. & Knoke, D. (2005). Strategic Alliances and Models of Collaboration. Management Decision Journal, 43(1): 123-148.
Varadarajan, P.R. & Cunningham, M.H. (1995). Strategic alliances: a synthesis of conceptual foundations. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4): 282–296.
Varadarajan, R. P. & Rajaratnam, D. (1986). Symbiotic Marketing Revisited. Journal of Marketing, 50(1): 7-17.
Yao, Z., Yang, Zh., Fisher, G.J. & Fang, E. (2012). Knowledge complementarity, knowledge absorption effectiveness, and new product performance: The exploration of international joint ventures in China. International Business Review, 22 (1): 216-227.
Yeung, D. W.K & Petrosyan, L. (2006). Dynamically stable corporate joint ventures. Automatica, 42 (3): 365-370.
Zarei Matin, H., Jamporazmey, M., Yazdani, H. R., Birbabi, H. (2010). Survey of relationship between corporation strategic orientation and organizational performance by BSC approach, journal of business management, 2(6): 97-112. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,829 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,770 |