تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,952 |
بررسی تاثیر قابلیتهای سازمان و ساختار صنعت بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 12، دوره 7، شماره 1، 1394، صفحه 209-229 اصل مقاله (998.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2015.50736 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا نادری خورشیدی1؛ محمد سلگی* 2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها، دانشکدة مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مسئولیتپذیری اجتماعی رویکردی تجاری است که اخلاق، کارکنان، جامعه و محیط را محترم میشمارد و راهبردی کامل است که توانایی بهبود موقعیت رقابتی سازمان را دارد. از طرفی، پیروی از تقاضاهای نهادی، موجب شکلگیری حمایت اجتماعی میشود و بقای سازمان را تضمین میکند. هدف از این مقاله، بررسی تأثیر قابلیتهای درونی سازمان و ساختار صنعت بر میزان مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که از میان این جامعه، با استفاده از روش حذفی نظاممند، 116 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای نمونة آماری با استفاده از نرمافزار رهاورد نوین و بررسی اسناد و گزارشهای مالی گردآوری شد و با بهرهگیری از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و تحلیل مسیر، روابط تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل درونسازمانی، قابلیت سودآوری و قابلیت عملیاتی و عوامل ساختار صنعت شامل سطح رقابت، نوع صنعت و سودآوری صنعت، رابطة معناداری با مسئولیتپذیری اجتماعی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تئوری نهادی؛ دیدگاه وابستگی به منابع؛ ساختار صنعت؛ قابلیت های سازمانی؛ مسئولیت پذیری اجتماعی | ||
مراجع | ||
Ackoff, R. L. (2010). A brief guide to interactive planning and idealized design, markaz. Tehran. (In Persian)
Amit, R. & Schoemaker, P. J. H. (1993). Strategic assets and organizational rent. Strategic Management Journal, 14)1): 33-46.
Arbuckle, L. J. (2007). Amos 18 user guide, Amos Development Corporation. USA.
Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17: 99-120.
Barney, J. B., Wright, M. & Ketchen, D. J. (2001). The resource-based view of the firm: Ten years after 1991. Journal of Management, 27: 625-41.
Baucus, M. S. & Near, J. P. (1991). Can illegal corporate behavior be predicted? An event history analysis. Academy of Management Journal, 34(1): 9-36.
Becker-Olsen, K. L., Cudmore, B. A. & Hill, R. P. (2006). The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior. Journal of Business Research, 59(1): 46-53.
Brammer, S., Brooks, C. & Pavelin, S. (2006). Corporate social performance and stock returns: UK evidence from disaggregate measures. Financial Management, 35(3): 97-116.
Brown, T. J. & Dacin, P. A. (1997). The company and the product: Corporate associations and consumer product responses. The Journal of Marketing, 68-84.
Bruch, H. (2005). The keys to rethinking corporate philanthropy. MIT Sloan Management Review, 47(1): 49-59.
Chen, H. (2005). A competence-based strategic management model factoring in key success factors and benchmarking. Benchmarking: An International Journal, 12(4): 364-382.
Deephouse, D. L. & Carter, S. M. (2005). An examination of differences between organizational legitimacy and organizational reputation. Journal of Management Studies, 42(2): 329-360.
Desarbo W. S., DiBenedetto C. A., Song, M. & Sinha I. (2005). Revisiting the Miles and Snow Strategic Framework: Uncovering Interrelationships between Strategic Types, Capabilities, Environmental Uncertainty, and Firm Performance. Strategic Management Journal, 26(1): 47-74.
DiMaggio, P. J. & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48: 147-60.
El Ghoul, S., Guedhami, O., Kwok, C. C. & Mishra, D. R. (2011). Does corporate social responsibility affect the cost of capital? Journal of Banking & Finance, 35(9): 2388-2406.
Hart, S. (1995). A natural-resource-based view of the firm. Academy of Management Review, 20: 986-1014.
Hatch, M. J. (2008). Organization theory: modern, symbolic and postmodern perspectives, Afkar. Tehran. (In Persian)
Hooman, M. J. (2005). Structural equation modeling with lisrel software, Samt. Tehran. (In Persian)
Jamali, D. (2008). A stakeholder approach to corporate social responsibility: A fresh perspective into theory and practice. Journal of Business Ethics, 82(1): 213-231.
Jennings, D. P. & Zandbergen, P. A. (1995). Ecologically sustainable organizations: An institutional approach. Academy of Management Review, 20(4): 1015-1052.
Matthews, J. & Shulman, A. D. (2005). Competitive advantage in public-sector organizations: explaining the public good/sustainable competitive advantage paradox. Journal of Business Research, 58(2): 232-240.
Mauri, A. J. & Michaels, M. P. (1998). Firm and industry effects within strategic management: An empirical examination. Strategic Management Journal, 19(3): 211-219.
McWilliams, A. & Siegel, D. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 26: 117-127.
Mittal, R. K., Sinha, N. & Singh, A. (2008). An analysis of linkage between economic value added and corporate social responsibility. Management Decision, 46(9): 1437-1443.
Moshabaki, A. & khalili, V. (2010). Organizational culture and social responsibility. applied sociology, 40 (4): 37-56. (In Persian)
Moura-Leite, R. C., Padgett, R. C. & Galan, J. I. (2012). Is social responsibility driven by industry or firm-specific factors? Management Decision, 50(7): 1200-1221.
Nath, P., Subramanian N. & Ramakrishnan R. (2010). The impact of marketing capability, operations capability and diversification strategy on performance: A resource-based view. Industrial Marketing Management, 39(2): 317-329.
Padgett, R. C. & Galan, J. I. (2010). The effect of R & D intensity on corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 93: 407-418.
Peteraf, M. M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14: 179-192.
Porter, M. E. & Kramer, M. R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12): 56-68.
Prahalad, C. K. & Hamel, G. (1994). Strategy as a field of study: Why search for a new paradigm? Strategic Management Journal, 15: 5-16.
Reverte, C. (2009). Determinants of corporate social responsibility disclosure ratings by Spanish listed firms. Journal of Business Ethics, 88: 351-66.
Rezaei, H., Joshyar, L., khazaei, J. & Verig, R. (2013). Analysis the impact of corporate social responsibility on symbolic image, performance image and brand loyalty. Business management, 5(2):69-88. (In Persian)
Rumelt, R. (1991). How much does industry matter? Strategic Management Journal, 12(3): 359-369.
Russo, M. V. & Fouts, P. A. (1997). A resource-based perspective on corporate environmental performance and profitability. Academy of Management Journal, 40: 534-559.
Samy, M., Odemilin, G. & Bampton, R. (2010). Corporate social responsibility: a strategy for sustainable business success. An analysis of 20 selected British companies. Corporate Governance, 10(2): 203-217.
Sekaran, U. (2006). Research methods for business, institute of learning and searching management and planning. Tehran. (In Persian)
Senobar, N. & Heydayrian, B. (2011). Identifying and ranking factors affect social responsibility of Iranian firms. Sociology of economy and development, 1(1): 71-89. (In Persian)
Senobar, N. & Mahdizadeh, N. (2009). Social responsibility and marketing performance. Management study, 19(59): 71-85. (In Persian)
Strand, S. (2006). Patents as a source of sustainable competitive advantage. In Seminar in Business Strategy and International Business, University of Technology. Helsinki.
Szekely, F. & Knirsch, M. (2005). Responsible leadership and corporate social responsibility: Metrics for sustainable performance. European Management Journal, 23(6): 628-647.
Tabatabaei, M. & Aghaji, S. (2005). Dictionary of statistic and methodology, kowsar-e-ghalam. Tehran. (In Persian)
Torres, A., Bijmolt, T. H., Tribó, J. A. & Verhoef, P. (2012). Generating global brand equity through corporate social responsibility to key stakeholders. International Journal of Research in Marketing, 29(1): 13-24.
Vasconcellos, J. A. & Hambrick, D. C. (1989). Key success factors: Test of a general framework in the mature industrial-product sector. Strategic Management Journal, 10(4): 367-382.
Wernerfelt, B. (1984). A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2): 171-180.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,499 |