تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,757 |
طراحی مدل راهبردی فرایند احیای شرکتهای بحرانزده | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 497-516 اصل مقاله (468.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2014.50731 | ||
نویسندگان | ||
حسین رحمانسرشت1؛ یحیی حساس یگانه2؛ میرفیض فلاح شمس3؛ منصور ایران دوست* 4 | ||
1استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ حسابداری و مالی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت مالی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش کیفی با هدف کاوش فرایند احیای شرکتهای بحرانزده با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفته است. به این منظور با 10 نفر از مدیران شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران که پس از تجربۀ بحران مالی در سالهای 1385 تا 1391، موفق به احیا شدهاند، مصاحبهای باز انجام گرفت. ابتدا مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شد و از دل آنها مقولههایی بهدست آمد. سپس در مرحلۀ کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد و در مرحلۀ کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. از مقایسۀ مدل توسعهیافتۀ این پژوهش با مدلهای پیشین، میتوان دریافت مدل پیشنهادی پژوهش حاضر با رویکردی جامع، ضمن برطرفکردن نقایص مدلهای قبلی، تصویری کامل از عوامل برونسازمانی و درونسازمانی ایجادکنندۀ بحران، ماهیت بحران از لحاظ شدت و تداوم، راهبردهای احیا، عوامل زمینهای و مداخلهگر در اجرای راهبردهای احیا و در نهایت پیامدها و نتایج فرایند احیای شرکتهای بحرانزده ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
احیای شرکت؛ بحران و افول؛ بورس اوراق بهادار تهران؛ نظریۀ دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
Arogyaswamy, K. & Barker, V. L. & Yasai-Ardekani, M. (1995). Firm turnarounds: An integrative two-stage model. Journal of Management Studies, 32(4): 493-525.
Balgobin, R. & Pandit, N. (2001). Stages in the Turnaround Process: The Case of IBM UK . European Management Journal, 19 (3): 301-316.
Belcher, T. & Nail, L. (2000). Integration problems and turnaround strategies in a cross border-merger: A clinical examination of the Pharmacia-Upjohn merger. International Review of Financial Analysis, 9(2): 219-234.
Bibeault, D.B. (1982) Corporate Turnaround: How Managers Turn Losers into Winners, New York: McGraw-Hill.
Brandes, O. & Brege, S. (1993). Strategic turnaround and top management involvement: The case of ASEA and ABB. Blackwell Business, 91-114.
Bruton, G. D. & Rubanik. Y. T. (1997). Turnaround of high technology firms in Russia: The case of Micron. Academy of Management Executive, 11(2): 68-79.
Bunn, P. & Redwood, V. (2003). Company accounts based modeling of business failures and the implications for financial stability. Bank of England Quarterly Bulletin, 43(4): 462.
Cater, J. & Schwab, A, (2008). Turnaround Strategies in Established Small Family Firms. Family Business Review, 21(1): 31-50.
Chowdhury, S. (2002). Turnaround: a stage theory perspective. Canadian Journal of Administrative Sciences, 19 (3): 249-266.
Creswell, J. W. & Miller, D. L. (2000). Determining Validity in Qualitative Inquiry, Theory into Practice, 39(3): 124-131.
Filatotchev, I. & Toms, S. (2006). Corporate Governance and Financial Constraints on Strategic Turnarounds. Journal of Management Studies, 43 (3): 407-433.
Francis, J. D. & Desai, A.B. (2005). Situational and organizational determinants of turnaround, Management Decision, 43(9): 1203 – 1224.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory, Chicago: Aldine.
Hambrick, D. C. & Schecter, S. M. (1983). Turnaround strategies for mature industrial-product business units. Academy of Management Journal, 26(2): 231-248.
Harker, M. (2001). Market manipulation: A necessary strategy in the company turnaround process? Qualitative Market Research, 4(4): 197-206.
Harker, M. & Harker, D. (1998). The role of strategic selling in the company turnaround process. Journal of Personal Selling and Sales Management, 18 (2): 55-67.
Hosseini, M., Nekoyee-Zadeh, M. & Makhzan Gadime, M. (2011). Analysis of marketing strategy of service firm during a recession. Journal ofPerspective Business Management, 6: 117-139. (in Persian)
Lohrke, F. & Bedeian, A. & Palmer, T. (2004). The role of top management teams in formulating and implementing turnaround strategies: a review and research agenda, International Journal of Management Reviews, (5) 6: 63-90.
Maheshwari, S.K. & Ahlstrom, D. (2004). Turning around a State Owned Enterprise: The Case of Scooters India Limited Asia Pacific. Journal of Management, 21(1-2): 75–101.
Malcolm, S. & Christopher, G. (2005). Corporate turnaround and financial distress, Managerial Auditing Journal, 20 (3): 304 - 320.
Manimala, M. (1991). Turnaround management, lessons from successful cases, ASCI Journal of Management, 20(4): 234-254.
Murphy, J. (2009) .Turning around failing organizations: Insights for educational leaders .Journal of Educational Change, 11(2): 157–176.
Pearce, J. A. & Robbins, K. (1993). Toward improved theory and research on business turnaround. Journal of Management, 19(3): 613-636.
Pearce, J. A. & Robbins, K. (1994). Retrenchment remains the foundation of business turnaround. Strategic Management Journal, 15(5): 407-417.
Scherrer, P.S. (2003). Management turnarounds: diagnosing business ailments, Corporate Governance, 30(4): 52-62.
Slatter, S. (1984). Corporate recovery: Successful turnaround strategies and their implementation. Singapore: Penguin Books.
Srinivas, D. (2013). Performance evaluation of A.P. state road transport corporation (APSRTC) with a perceptional focus on turnaround. Department of Commerce & Management Studies. Andhra University.
Strauss, A. & Corbin, C. (2006). Basics of qualitative research method. Translated by Muhammadi, B., Tehran, Institute of Human Sciences and Cultural Studies. (in Persian)
Sudarsanam, S. & Lai, J. (2001). Corporate financial distress and turnaround strategies: An empirical analysis. British Journal of Management, 12(3):183-199.
Vlieghe, G. W. (2002). Indicators of fragility in the UK corporate sector. Bank of England Quarterly Bulletin, 42(1): 52-87.
Winn, J. (1993). Performance measures for corporate decline and turnaround. Journal of General Management, 9(2): 48-63. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,099 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,808 |