تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,125 |
بررسی مقایسهای ادراک صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان آمریکایی از راهبرد برندسازی فرش دستباف ایران در بازار آمریکا | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 441-454 اصل مقاله (567.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2014.50725 | ||
نویسندگان | ||
طهمورث حسنقلی پور1؛ علی دیواندری1؛ فاطمه عباسی بنی* 2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بناها ویران میشوند، انسانها میمیرند، اما برندها همواره میمانند (رونی، 1995) و بیشک نگاهی راهبردی به این دارایی ارزشمند، متضمن موفقیت و اعتبار برند خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ مقایسهای نگرش صادرکنندگان ایرانی فرش دستباف و واردکنندگان آمریکایی فرش از عملکرد کلی راهبرد برندسازی فرش دستباف ایران در بازار آمریکا و بررسی تفاوت میان نگرش این دو گروه انجام پذیرفته است. در این مطالعه از روش توصیفی از نوع همبستگی برای گردآوری دادهها استفاده شده است و دادهها بهکمک مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی تجزیهوتحلیل شدند. مدل بهکاررفته در مطالعه برگرفته از مدل راهبرد برندسازی وونگ و مریلیس (2007) است که در نهایت دو مدل جداگانه برای دو جامعۀ مذکور بهدستآمد. نتایج پژوهش نشان میدهد درک دو گروه صادرکننده و واردکنندۀ فرش دستباف ایران از عملکرد راهبرد برند فرش دستباف ایران، جایگاه برند، عملکرد مالی برند و کارایی راهبردهای بازاریابی، بسیار متفاوت است. در نتیجه با بررسی تفاوتهای حاصل، میتوان شکاف ادراکی و واقعی بین بازار تولیدکننده و هدف را از میان برداشت و برند را در جایگاه مناسبتری مستقر کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد برندسازی بینالمللی؛ برندسازی؛ صادرکنندگان ایرانی؛ فرش دستباف ایران؛ واردکنندگان آمریکایی | ||
مراجع | ||
Aaker, D. & Joachimsthaler, E. (2001). Brand leadership, The free press. New York. NY.
Alashban, A. A, Hayes, L.A., Zinkhan, G.M. & Balazs, A.L. (2002). International brand-name standazation. adaption: antecedents and consequences. Journal of International Marketing, 10 (3): 22-48.
Baladuf, A. & Binder, G. (2003). Performance consequences of brand equity management: evidence from organizations in the value chain. Journal of product & brand management, 12 (4): 220-236.
Chaundhuri, A. & Holbrook, M.B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65 (2): 81- 93.
Cheng, J.M.S., Blankson, C., Wu, P.C.M., Chen, S.S.M. (2005). A Stage Model of International Brand Development: The perspectives of manufacturers from two newly industrialized economies-South Korea and Taiwan. Industrial Marketing Management, 34 (5): 504-514.
Dehdashti, Z. & Poorhoseini, A.H. (2013). Performance Implications of Sales & Marketing Strategy. Business Management, 5 (1): 61-84. (in Persian)
Divandari, A., Nikookar, Gh., Nahavandian, M. & Aghazade, H. (2008). Market Orientation and Business Performance in Iran. Business Management, 1 (1): 39-54. (in Persian)
Douglas, S.P. & Craig, C.S. (2001). Building global brands in the 21st century. Japan and the World Economy,12 (3): 273-83.
Duncan, T. (2005). Principle of Advertising & IMC, McGraw-Hill, Irwin.
Fill, C. (2002). Marketing communications; contexts; strategies and applications (3rd E.d), Financial Times Prentice Hall.
Ghodeswar, M.B. (2008). Building brand identity in competitive markets: a conceptual model. Journal of Product& Brand Management, 7 (1): 4-12.
Haghighi, M., Gharelghi, E. & Nikbakht, F. (2011). A Survey of the Factors Affecting International Exhibition Center Branding (Case Study: Iran Fair). Business Management, 3 (9): 71-90. (in Persian)
Hislop, M. (2001). Dynamic Logic’s Branding 101: An overview of Branding and Brand Measurement for online Marketers, Dynamic Logic’ Report.
Khodadad Hoseini, S., Azar, A. & Sh. Tahmasebi, E. (2011). Measuring Relative Efficiency of Competitive Advantage Iranian Using Quantitative Porter Diamond Model, Comparing to Selective Countries - DEA approach, Business Management,3 (9): 91-112. (in Persian)
Kotabe, M. & Murray, Y. J. (2005). Global sourcing strategy and sustainable competitive advantage, Industrial Marketing Management, 33 (1): 7-14.
Malone, P. (2004), Building an Emotional Connection: A five- step Branding process, Medical Marketing and Media, 39 (5): 52-58.
Nikookar, Gh., Alidadi, Y. & Rayej, H. (2009). Explaining the Core Factor of Organizational Pathology for National Center of Persian Carpet with its Role in Handmade Carpet Export, Business Management, 1 (3): 265- 184. (in Persian) Olsson, A. & Sandru, C. (2006). The Brand Proposition: Positioning & building brand personality, bachelor thesis, Lulea University of Technology.
OTF Group’s report, (2006). Growth strategy and action plan for the carpet cluster of Afghanistan, Kabul.
Pecotich, A. & Ward, S. (2007).Global branding, country of origin and expertise: An experimental evaluation. International Marketing Review, 24 (3): 271-96.
Rezai, H., Jooshyar, L., Khazai, J. & Varij, R. (2013). Analysis the Impact of Corporate Social Responsibility on Symbolic Image, Performance Image and Brand Loyalty. Business Management, 5 (2): 69-82. (in Persian)
Rooney, J.A. (1995). Branding: a trend for today and tomorrow. Journal of product & Brand Management, 4 (2): 48-55.
Specialists in Business Information (SBI) (2006). The U.S. Market for Carpet and Rugs, New York.
Whitelock, J. & Fastoso, F. (2007). Understanding international branding: defining the domain and reviewing the literature. International Marketing Review, 24 (3): 252-270.
Wong, H.Y. & Merrilees, B. (2002). Closing the marketing strategy to performance gap, the role of brand orientation. Journal of strategic Marketing, 14 (3): 382-402.
Wong, H.Y. & Merrilees, B. (2007). Multiple roles for branding in international marketing. International Marketing Review, 24 (4): 384-408. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,756 |