
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,200,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,030,187 |
شناسایی اولویت های رقابتی و تعیین رابطة آن با مزیت های رقابتی منبع محور (مطالعة موردی: شرکت های مستقر در شهرک صنعتی رشت) | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 491-510 اصل مقاله (379.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2014.50692 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیم رمضانیان* 1؛ محسن اکبری1؛ محمد اسماعیل زاده2 | ||
1استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
: با توجه به تغییرات گسترده در بازارهای جهانی و داخلی، حفظ مزیتهای رقابتی برای شرکتهای تولیدی بسیار دشوار شده است. یکی از عوامل اساسی که تأثیر زیادی بر حفظ مزیتهای رقابتی این بنگاهها دارد، داشتن تصویری شفاف از اولویتهای رقابتی شرکت است. هدف از این پژوهش بررسی و شناخت اولویتهای رقابتی با توجه به شرایط جدید رقابتی و همچنین بررسی تأثیر این اولویتها بر مزیتهای رقابتی منبعمحور است. این مقاله پس از معرفی رویکردهای مختلف تدوین راهبرد، به معرفی رویکرد منبعمحور، یعنی رویکرد مد نظر مقاله میپردازد. بهمنظور آزمون فرضیهها، نظرهای 142 نفر از مدیران شرکتهای صنعتی شهرک صنعتی رشت، در قالب پرسشنامه جمعآوری شد. بهکمک روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، تجزیهوتحلیلها انجام گرفت. درنهایت هشت عامل کیفیت، هزینه، تحویل، انعطافپذیری، حفاظت از محیط زیست، نوآوری، دانش فنی و تمرکز بر مشتری، اولویتهای رقابتی تأثیرگذار بر مزیتهای رقابتی شناخته شدند. در این میان مؤلفههای تمرکز بر مشتری و هزینه، بهترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در کسب مزیتهای رقابتی داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
اولویتهای رقابتی؛ رویکرد منبعمحور؛ مزیتهای رقابتی | ||
مراجع | ||
Awwad, A. S. & Bin Talal, A. H. (2008). The link between competitive priorities and competitive advantage.Production and Operations Management Society 19th Annual Conference, POMS, La Jolla, California, USA May 9 to May 12, 1-39.
Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Managemen, 17(1): 99-120.
Cardy, R. L. & Selvarajan, T. T. (2006). Competencies: Alternative frameworks for competitive. Business Horizon, 49(3): 235-245.
Diaz-Garrido, E., Martín-Peña, M. L. & Garcia-Muina, F. (2007). Structural and Infrastructural Practices as Elements of Content Operations Strategy. The Effect of Firm Competitiveness. International Journal of Production Research, 45(9): 2119-2140.
Díaz-Garrido, E., Martín-Peña, M. L. & Sánchez-López, J. M. (2011). Competitive priorities in operations: Development of an indicator of strategic position. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 4(1): 118-125.
Garvin, D. A. (1987). Competing on the eight dimensions of quality. Harvard Business Review, 65(6): 101-109.
Grant, R. M. (1991). the resource based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation. california management rewiew, 33(3): 114-135.
Griffiths, G. H. & Finlay, P. N. (2004). IS-enabled sustainable competitive advantage in financial services, retailing and manufacturing. Journal of Strategic Information Systems,13(1): 29-59.
Hair. J. F., Anaderson, R. E., Tatham, R. L. & Black, W. C. (1998). multivariate data analysis. prentice hall, London.
Hitt, M. A., Ireland, R. D. & Hoskisson, R. E. (2005). Strategic management: Competitiveness and Glonalization. 6th ed., Versailles, KY: South-Western.
Juran, J. M. (1974). Quality control handbook, London: McGraw-Hill.
Kaleka, A. (2002). Resources and capabilities driving competitive advantage in export markets: guidelines for industrial exporters. Industrial Marketing Management, 31(3): 273-283.
Kazan, H. M., Ozer, G. & Cetin, A. T. (2006). Insight from research: the effect of manufacturing strategies on financial performance. Measuring Business Excellence, 10(1): 14-26.
Leong, G. K., Snyder, D. L. & Ward, P. T. (1990). Research in the process of manufacturing strategy. Omega, 18(2):109-122.
Mandelbaum, M. (1978). Flexibility in decision making: An exploration and unification. PhD thesis, Department of Industrial Engineering, University of Toronto, Toronto.
Morgan, N. A., Kaleka, A. & Katsikeas, C. S. (2004). Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment. Journal of Marketing, 68(1): 90-108.
Nakane, J. & Hall, R.W. (1991). Holonic manufacturing: Flexibility-the competitive battle in the 1990s. Production Planning and Control, 2(1): 2-13.
Navarro A., Losada F., Ruzo, E. & Díez, J. A. (2010). Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance. Journal of World Business, 45(1): 49-58.
Parajogo, D. (2007). The relationship between competitive strategies and product quality, Industrial Management & Data Systems, 107(1): 69-83.
Phusavat, K. & Kanchana, R. (2007). Competitive priorities of manufacturing firms in Thailand. Industrial Management and Data Systems, 7(7): 979-996.
Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques forAnalyzing Industries and Competitors. The Free Press, New York, NY.
Skinner, W. (1969). Manufacturing Missing Link in Corporate Strategy. Harvard Business Review, 47: 136-145.
Teece, D. J., Pisano, G. & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7): 509-533.
Wheel wright, S.C. (1984). Manufacturing strategy: defining the missing link. Strategic management, 5(1): 77-91.
Zhao, X., Hoi, J., Yeung, Y., Zhou, Q. (2002). Competitive priorities of enterprises in mainland China. Journal of Total Quality Management,13 (3): 285-300. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,796 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,622 |