![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,687,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,916,811 |
بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره1، خرداد 1393، صفحه 85-92 اصل مقاله (1005.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.50299 | ||
نویسندگان | ||
شیما دادخواه فرد1؛ سیدرضا مرتضایی* 2 | ||
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران | ||
2استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا میکند. یکی از محیطهای اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارکها و بویژه زمین های بازی آنها میباشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی میپردازد که خود دستاورد روش کاربرمحور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه میکند و روشهایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی میکند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی کودک؛ مبلمان؛ زمین بازی؛ طراحی کاربر محور؛ طراحی رفتارگرا | ||
مراجع | ||
اصل فلاح، مهدی(1389)، مبانی طراحی عناصر مبلمان شهری؛ خوب سازی بجای زیباسازی، مجموعه مقالات نخستین همایش گرافیک محیطی و مبلمان شهری، اصفهان؛ دانشگاه جامع علمی و کاربردی مبارکه.
رزاقی، محمد( 1387)، فرازی بر طراحی کاربر محور؛ خاست گاهی سازگار برای آمیزش فرهنگ در طراحی محصول، فصلنامه دستاورد، شماره26و27، ص61-77.
رضایی، مازیار(1388)، طراحی در حضور کاربران، فصلنامه چهارباغ، شماره2، صص 19-23.
شیعه، اسماعیل(1385)، آماده سازی شهر برای کودکان، نشر شهر، تهران.
مصطفوی، فریبا(1391)، طراحان و کودکان، فصلنامه دستاورد، شماره31، صص52-65.
نمایندگی، محمدحسین( 1387)، فرآیند طراحی مبتنی بر استفاده گر، فصلنامه دستاورد، شماره26 و 27، صص71-83.
Dorrestijn, S., & Tromp, N. (2011), How can user behaviour be guided and changed through design ? World usability day, ??????????.
Fabricant, R. (2009), Behaving badly in Vancouver, Frog Design, San Francisco.
Fogg, B. (2003), A Behavior Model for Persuasive Design, ????????????
Katyal, N. (2002), Architecture as Crime Control, Yale Law Journal, pp. 111.
Lockton, D., Harrison, D., & A. Stanton, N. (2007), The Design with Intent Method : A design tool for influencing user behaviour, Applied Ergonomics, Vol.41 No.3, pp.382-392.
Maguire, M. (2001), Methods to support human-centred design, Human -Computer Studies, pp.587–634.
Norman, D. (2004), Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things, Basic Books, New York.
Staton, N., & Baber, C. (1998), Designing for consumers : Editiorial, Applied Ergonomics, No.29, pp1-3.
Skaggs, P. (2010), Ethnography in Product Design looking forCompensatory behaviour, Management and Marketing Research, Vol.3, pp.1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,258 |