تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,230 |
تعداد مقالات | 67,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,220,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,967,128 |
بررسی مضامین تصویری کاشی های نقش برجسته موجود در تالار اصلی کاخ موزه گلستان* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره1، خرداد 1393، صفحه 59-72 اصل مقاله (5.66 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.50297 | ||
نویسندگان | ||
صمد سامانیان1؛ محمود میرعزیزی2؛ ابوالفضل صادقپور فیروزآباد* 3 | ||
1استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد صنایع دستی(گرایش پژوهش در هنرهای سنتی)، دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده کاشیهای نقش برجسته تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از کاشیهای دوره قاجار را تشکیل میدهد که تعدادی بسیاری از این کاشیها در سرسرای تالار اصلی کاخ موزه گلستان به کار رفته است. مطالعه و بررسی این آثار، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به هنر دوره قاجار میباشد. همچنین پدیده تصویرگری در کاشیهای نقش برجسته قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره وابسته است. در این مقاله، به تاثیرپذیری هنر قاجار از فرهنگ و هنرغرب، گرایش به واقعگرایی در هنر، ظهور دو پدیده چاپ و عکاسی، به عنوان عوامل موثر در تصویرگری در کاشیها مورد توجه واقع شده است. کاشیهای نقش برجسته تصویری کاخ موزه گلستان در قالب گروههای مختلف با مضامین مشترکی چون داستانهای شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و جامی، نقوش مذهبی، صحنههای شکار، مراسم بزمی، صحنههای روزمرۀ زندگی مردم، تصاویر اروپایی و ... با اشکال مختلف نقاشی شدهاند. در مقاله حاضر، ضمن بررسی عوامل زمینهساز و موثر بر روند تصویرگری در کاشیهای نقش برجسته سرسرای تالار اصلی کاخ گلستان بر اساس مضامین موضوعی به کار رفته در آنها دسته بندی و معرفی میکند. گردآوری مطالب و تصاویر، به روش میدانی و کتابخانهای بوده و نگارش آن با رویکرد توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی قاجار؛ تالار اصلی کاخ گلستان؛ کاشی نقش برجسته؛ مضامین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effecfs of Embossed tiles of Video Content Available on the Site Golestan Palace Museum | ||
نویسندگان [English] | ||
Samad Samanian1؛ Mahmood mirazizi2؛ Abolfazl Sadeghpour Firouzabad3 | ||
1Assistant Professor, Applied Art Faculty, University of Art, Tehran, Iran. | ||
2M.A. of Handicrafts , Faculty of Art, University of Sooreh , Tehran, Iran. | ||
3M.A. of atr Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Video embossed tiles, the tiles are fairly large group makes up period, the number of these tiles at Golestan Palace Museum's main hall is used. The study of these works, illuminating many issues and matters relating to art is in period. The phenomenon is illustrated in Qajar embossed tiles, cultural factors, social and arts related courses. In this Article, the influence of culture and Hnrghrb Qajar art, the trend of realism in art and photographic print two phenomena emerged as important factors in the phenomenon of interest is illustrated in tiles. Tiles embossed image of the Golestan Palace Museum in the different groups with common themes such stories Ferdowsi, Nezami and Jami military, religious designs, hunting scenes, festive events, scenes of daily life, images of European and...The forms are painted.This Article reviews the risk factors and effective of Illustrations on the tiles,Based on what themes they used in their category introduced. Compilation and images, method of field and library And writing descriptive and analytical approach taken. In this study, we identify the image tiles embossed palace's main hall Contrary to earlier traditions, pragmatic approach and the nature of the issue fee and is known as the embossed tiles Background factors and the incidence and prevalence of this phenomenon is also given. Embossed tile painting palace, the techniques used and issues, no restrictions are not accepted And in this parliament to mimic the way illustrators version of lithography, were busy, Sometimes even a piece of royal portraits of the album came out and was emulated by artists tiles. Probably tile contractors tile samples instead of key buildings left in Qajar periods before, during and experiences have influenced NasseriAlso from the production of such tiles have been such a mountain. For this reason, the methods of execution antechamber Hall of tiles designs, lots of tile, round frame work and body shape tiles The greatest diversity of themes and motifs in comparison with other parts of the Golestan Palace tiled, shall have. In general it can be stated that the subjects used in the tiles embossed including themes such as the stories of Shahnameh palace, military Khamse cup, religious motifs, images of historical kings of Persia, hunting scenes, festive celebrations, scenes of daily life, people, pictures of Europe and...Form different shapes with eight rectangular and square tiles are painted. Also according to the survey research and field study sample can be stated that the prominence of the Golestan Palace tiles themes, from the themes of this Ferdowsi's Shahnameh and the story of images literary topics kings lyrical compared to the other topics of most interest was drawing and painting tiles. This historic area is related to the period of Nasseral-Din Shah and Muzaffaral-Din Shah, and total number of tiles embossed palace main hall is 765 pcs tiles. This Article reviews the risk factors and effective of Illustrations on the tiles,Based on what themes they used in their category introduced. Compilation and images, method of field and library And writing descriptive and analytical approach taken. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Shah, the Main Hall of the Golestan Palace, Embossed Tiles, themes | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,846 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,078 |