تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,133 |
بازنمایی نقش اجتماعیـ سیاسی زنان در کتابهای درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 4، بهمن 1392، صفحه 595-610 اصل مقاله (272.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2014.50291 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه فرهمند پور1؛ الهام بحرانی فرد* 2 | ||
1استادیار دانشکدۀ معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کتابهای درسی، در کنار آموزش دانشآموزان، آنها را برای پذیرش نقشهای متناسب با ویژگیهای جنسیتیشان، آنگونه که مدنظر مؤلفان این کتب است، آماده میکنند. پژوهش حاضر درصدد است به چگونگی بازنمایی نقش اجتماعیـ سیاسی زنان در کتابهای درسی دو مقطع ابتدایی و راهنمایی، در سال تحصیلی 1391ـ1392 بپردازد. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمّی براساس شاخص جنسیت در بین تصاویر و متن دروس است. آنچه مسلم است، باید دید عمومی به نقشهای زنان بسط داده شود و بسیاری فعالیتها مانند: فعالیتهای خیریه و امور عامالمنفعه، امدادگری، و انجامدادن فریضههای اجتماعی مهمی مانند: امر به معروف و نهی از منکر بهمنزلۀ فعالیتهای اجتماعی مهمی که زنان جامعه به آن مشغولاند مورد توجه قرار گیرد. همچنین، دستهبندی و تحلیل محتوای گزارههای توصیفی و هنجاری نشان میدهند که بیشتر گزارهها و تصاویر موجود در کتابهای درسی توصیفی است، اما توصیف آنها از مقولههای نقشآفرینی زنان در عرصههای سیاسی و اجتماعی، در بیشتر موارد، حضور گسترده و رو به افزونی زنان را در فعالیتهای اجتماعی بهدرستی منعکس نمیکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ تحلیل محتوای کمی؛ زنان؛ کتابهای درسی؛ متون آموزشی؛ نقش اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,429 |