تعداد نشریات | 156 |
تعداد شمارهها | 5,990 |
تعداد مقالات | 65,566 |
تعداد مشاهده مقاله | 108,067,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,482,205 |
دنیاگرایی از منظر قرآن و عهد عتیق | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 4، دوره 46، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 83-111 اصل مقاله (640.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2014.50098 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی زروانی* 1؛ منیره علی اصغری2 | ||
1نویسندۀ مسئول، دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد ادیان و عرفان دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
منظور از حیات دنیوی در قرآن و عهد عتیق، زندگی این جهانی و خاکی است. هدف تحقیق حاضر، پاسخگویی به این دو مسئله است که رابطهٔ دنیا و آخرت در این دو متن چگونه ترسیم شده و نیز رویکرد این دو، نسبت به حیات دنیوی و نحوهٔ تمتع از آن چیست؟ در قرآن، آخرت، باطن و حقیقت دنیاست و رابطهٔ آنها را میان اعمال اختیاری انسان در دنیا و سعادت و شقاوت او در آخرت میداند. در عهد عتیق، شواهد صریحی دال بر اثبات جهان ماوراء مادّه وجود ندارد و سعادت واقعی انسان در این دنیا رقم خورده و پاداش و جزای انسان نیز مادی و این جهانی است. دلبستگی افراطی به حیات دنیوی و نیز دنیاگریزی در قرآن مطرود بوده و علاقهٔ هدفمند (معتدلانه) نسبت به آن مدنظر است. عهد عتیق، ضمن نکوهش دلبستگی به حیات مادی، با دادن وعدهٔ پاداش و جزای مادی، به طور غیرمستقیم روحیهٔ دنیاگرایی را در مخاطبان خود تقویت میکند. دنیاگریزی مطرود و رعایت اعتدال صرفاً مربوط به شئون زندگی دنیوی انسان بوده و قوانین وضعشده از جانب شریعت، بیشتر در جهت تحقق سعادت غایی بشر در زمین و نیز تأمین حقوق شایسته انسانها است. | ||
کلیدواژهها | ||
آخرت؛ حیات دنیوی؛ دنیا؛ دنیاگریزی؛ رویکرد اعتدالی؛ علاقهٔ افراطی به حیات دنیوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of Worldly Life in Qor`an and Old Testament | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Zarvani1؛ Monireh Ali Asghari2 | ||
1Assistant professor, in Religios and Misticism, University of Tehran | ||
2M.A. in Religios and Misticism, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The considered meaning of the Mundane Life in the Quran and Old Testament is life on this world. On the Quran, life on this world is a place of test and a running passage to reach to real life in the Last World. The Quran describing this world life; prohibits from extreme liking to its symbols. Refraining from the world is blamed and intended liking -moderated- to this world and favorable use is recommended. On the Old Testament there is no belief to life after death and this world life is target and human full control over the world and full use from it, creates real happiness of human on this world. And as blaming extreme liking to this world, indirectly reinforces world liking by material reward and special advantages to the Israelites (Jewish people). In this context there is no world refraining and also moderation is just to material life of human and determining the “musts” by Shari’a is for reaching to final happiness of human and also provision of desirable rights of human on the world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
world, moundane Life, monasticism, moderate Ideology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,024 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,605 |