
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,221,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,050,024 |
اصول زیبایی شناسی در نوازندگی موتزارت، با نگاهی بر کنسرتو فلوت در ر ماژور K.314 | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 18، 2 (پاییز و زمستان1392)، دی 1392، صفحه 31-40 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.36477 | ||
نویسنده | ||
آذین موحد* | ||
دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده در این مقاله اصول زیبایى شناسی دوران کلاسیک از دریچه موسیقى موتزارت بررسى مى شود. علاوه بر مطالعة تطبیقى رسالات کهن موسیقى کلاسیک، این مقاله با بررسى کتب معاصر در زمینه سبک شناسی و اجرا و با استفاده از تجربیات چندین ساله نوازندگى و مطالعات در حوزه آموزش نوازندگى و اجراى دوره، چارچوبى را براى معرفى معیارهاى تفسیر در نوازندگى موتزارت ترسیم مى کند. در این راستا، نکات مهمی که به شناخت قطعات این دوره کمک مى کند معرفى مى شوند تا نوازندگان معیارهایى را براى تفسیر قطعات درنظر گیرند. در آغاز، مقاله به معرفى زوایاى خلاق در آهنگسازى موتزارت که تحت تاَثیر فضاى فرهنگى هنرى او شکل گرفته مى پردازد و سپس، با توجه به تاُکید زیاد بر همپایى فن سخنوری با نوازندگى در دوران کلاسیک، آن دسته از پارامترهای موسیقی راکه بر درک ساختارهاى دستورى و نحوى قطعات نقش ایفا مى کنند معرفى مى کند و پیشنهاد دارد که نوازندگان علاوه بر درک ظرافتهاى ساختارى هر قطعه و تشخیص روابط فرمال قطعات، لازم است تکنیکهاى فن بیان در موسیقى همچون تنوع تاکیدها، آرتیکولاسیون و سونوریته را مطابق با معیارهاى هنرى هر دوره مد نظر قرار دهند و به فصاحت و شیوایى در اجراى قطعات دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی سبک شناسی موسیقى؛ اصول زیبایی شناسى در موسیقى؛ تفسیر؛ موتزارت | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
Bach, Carl Philip Emanuel (1949), Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments, Translated by William J. Mitchell, W.W. Norton . Brown, Clive(1999), Classical and Romantic Performing Practice 1750-1900, Oxford University Press. Ferguson, Howard(1975), Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press. Grayson, David(1998), Mozart Piano Concertos Nos.20 and 21, Cambridge University Press. Irving, John (1998), Mozart: The Haydn Quartets, Cambridge University Press. Koner, Karen (2008), Wolfgang Amadeus Mozart's Completed Wind Concertos: Baroque and Classical Designs in the Rondos of the Final Movements, ProQuest. Lang, Paul Henry (1963), The Creative World of Mozart, W.W. Norton. Lawson, Colin and Robin Stowell (2004), The Historical Performance of Music: An Introduction, Cambridge University Press. Lawson, Colin (1996), Mozart Clarinet Concerto, Cambridge University Press. Lenneberg, Hans (1958), Johann Matheson on Affect and Rhetoric in Music, Journal of Music Theory Vol.2 No.1, p.47-84. Leppard, Raymond (1988), Authenticity in Music, Amadeus Press. Mozart, Leopold(2010), A Treatise on the Fundamental Principles of Violin Playing, Translated by Edith Knocker, Oxford University Press. Nastassi, Miriam (2010), Rhetoric in Music as interpreted by CPE Bach in his Sonata for solo flute in a minor, translated by Nedra Eileen Bickham, Hochschule fur Musik Freiburg, Allemanische Wikipedia . Neumann, Frederick (1989), Ornamentation and Improvisation in Mozart; Princeton University Press. Quantz, Johann Joachim (1985), On Playing the Flute, Translated by Edward R. Reilly, Schirmer Books. Rosenblum, Sandra P. ; 1991; Performance Practices in Classic Piano Music; Indiana University Press, Midland Book Edition. Schenker, Heinrich (2000), The Art of Performance, Translated by Irene Schreier Scott, Oxford University Press. Worthen, Douglas ( 2010)., Ornamentation in Mozart’s Flute Concerto in D Major K.314, Faculty Charts,http://oprnsiuc.lib.siu.edu. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,991 |