
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,297 |
واقعگرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگرهی همانندی گریگوری کوری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 18، 2 (پاییز و زمستان1392)، دی 1392، صفحه 21-30 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.36476 | ||
نویسندگان | ||
محمد شهبا1؛ مهرداد پورعلم* 2 | ||
1استادیار دانشکدة سینماتئاتر، دانشگاه هنر، تهران | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، اصفهان | ||
چکیده | ||
چکیده برجستهترین پرسش همة نظریهپردازان فیلم، پرسش از رابطهی واقعیت و فیلم بوده است، از نخستین فیلسوفان سینما همچون هوگو مونستربرگ گرفته تا فیلسوفان شناختی و تحلیلی همچون گریگوری کوری. در این میان، نگرهها و اندیشههای کوری از نوترین بررسیها دربارة رابطة فیلم و واقعیت است. از نظر گریگوری کوری، رابطة واقعیت و فیلم تاکنون از سه نگرش متفاوت بررسی شده است: 1. «توهمگرایی» (توهم حرکت بر پردة سینما)؛ 2. «شفافیت» (قرار داشتن اشیای روی پرده در «حضور» تماشاگر)؛ 3. «همانندی» (همانندی محتوای بازنمودیِ تصویر سینمایی و واقعیت). کوری در بحث از واقعیت در فیلم، دو نگرش توهمگرایی و شفافیت را رد میکند و نگرش همانندی را میپذیرد. در این مقاله، پس از مرور رابطة فیلم و واقعیت و توهم، (فقط) نگرة همانندی گریگوری کوری بررسی میشود. کوری در کتاب تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه، و علومِ شناختی نگرش «همانندی» را در برابرِ دو نگرش توهمگرایی و شفافیت مطرح میسازد و از آن دفاع میکند. هدف این مقاله، نشان دادن کاستیهای دفاع کوری از نگرش «همانندی» است. نویسندگان مقاله میکوشند نشان دهند با دگرگونی مفهوم فیلم در سالهای اخیر و پیشرفت فناوری ساخت و نمایش، نگرههای واقعیت در فیلم هم نیاز به گرگونی دارند تا پاسخگوی بررسیهای نو در فیلم باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی فلسفة فیلم؛ واقعگرایی؛ همانندی؛ علوم شناختی؛ گریگوری کوری | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
استم، رابرت (1383)، مقدمهای بر نظریهی فیلم، ترجمة گروه مترجمان، به کوشش احسان نوروزی، تهران، سورة مهر.
بازن، آندره (1386)، سینما چیست؟، ترجمة محمد شهبا، تهران، انتشارات هرمس.
برسون، روبر (1382)، یادداشتهایی در بارة سینماتوگراف، ترجمة بهرنگ صدیقی، تهران، نشر مرکز.
کوری، گرگوری (1388) تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه، و علوم شناختی، ترجمة دکتر محمد شهبا، تهران، انتشارات مهر نیوشا.
Baecker, Dirk (1996), The Reality of Motion Pictures, MLN, Vol. 111, No. 3, German Issue (April), pp. 560-577. Brock, Stuart (2007), Fictions, Feelings, And Emotions, in Philosophical Studies (2007) 132: 211-242. Casetti, Francesco (2011), 'Sutured Reality: Film, from Photographic to Digital' in OCTOBER 138, Fall 2011, pp. 95–106. © 2011 October Magazine, Ltd. and Massachusetts Institute of Technology. Currie, Gregory (1990), The Nature of Fiction, Port Cheter: Cambridge University Press, Cited in Brock, Stuart, 2007, " Fictions, Feelings, And Emotions" Currie, Gregory (1991), 'Photography, Painting and Perception' in The Journal of Aesthetics and Art Criticism 49 (Winter), 23-29. Currie, Gregory (1998), 'An interview with Greg Currie, in Cogito, Nov 1998; Volume 12, Number 3. pp. 173-178. Currie, Gregory (1998), Reply To My Critics' in Philosophical Studies, 89, 355–366. Dominic m. Mciver lopes (1998), in ‘Imagination, Illusion And Experience In Film’, Philosophical Studies, 89, 343–353. Giralt, Gabriel (2012), Realism and Realistic Representation in the Digital Age, Journal of Film and Video, 62,3,(fall). Grodal, Torben (2002), The Experience of Realism in Audiovisual representation, in Jerslev, Anne, ed. 2002, Realism and Reality in Film and Media, Copenhagen: Museum Tusculanum Press, pp. 67-91. Hutchinson, Bruce D (2003), An Attention Model of Film Viewing, Journal of Moving Image Studies. URL: http://www.uca.edu/org/ccsmi/ .Accessed: Thursday, December 06, 2012. Mangini, Elizabeth (2004), Real Lies, True Fakes, and Supermodels, Invisible Culture: An Electronic Journal for Visual Culture, Issue 7, http://www.rochester.edu/in_visible_culture /Issue_7/ Mangini/mangini.html [10/18/2012]. Nakassis, Constantine V. (2009), Theorizing film realism empirically, New Cinemas, Journal of Contemporary Film Volume 7 Number 3 © 2009 Intellect Ltd. Redfern, Nick (2009), Information transduction in the cinema, http://nickredfern.wordpress.com. http://www.jstor.org/stable/2215023 .Accessed: 6/27/2012 ,11:35 AM. Shaw, Spencer (2008), Film consciousness: From Phenomenology to Deleuze, Jefferson (N.C), London, McFarland & Company. Walton, Kendall (1990), Mimesis as Make-Believe, Cambridge, Harvard University Press, Cited in Brock, Stuart (2007), fictions, feelings, and emotions. Walton, Kendall (1984), Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism, Noûs, Vol. 18, No. 1, 1984 A. P. A. Western Division Meetings (Mar., 1984), pp. 67-72, Published by: Wiley-BlackwellStable. URL: http://www.jstor.org/stable/2215023 .Accessed: 10/11/2012 10:47. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,848 |