
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,617 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,067,998 |
بازی و اهمیت آن در نمایش | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 18، 1(بهار و تابستان1392)، تیر 1392، صفحه 45-54 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2013.36431 | ||
نویسندگان | ||
سیاوش آقازاده مسرور1؛ نغمه ثمینی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی وموسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی ، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
برخلاف اوایل قرن بیستم که غالب نظریات، ریشههای نمایش را تنها در آیینهای اولیه میجستند و برپایة همین استدلال سعی در تحلیل متون و اتفاقات صحنهای داشتند، امروزه پدیدة نمایش در توازی با دیگر ژانرهای اجرایی- از جمله بازی- و براساس ارتباطشان با هم مورد بازنگری قرار میگیرد و نظریات مبتنی بر خاستگاه برای آن، کمابیش اعتبار اولیة خود را از دست دادهاند. آزمودن نمایش و متون نمایشی در سایة بازی، بهعنوان یکی از ژانرهای موازی با نمایش، نیازمند شناخت کامل این پدیده و تسلط بر اشکال، حالات و مفاهیم و معانی مرتبط با آنها است. این شناخت نهتنها میتواند یاریرسان فهم بیشتر متون و اتفاقهای صحنهای کلاسیک باشد، بلکه از رهیافت آن میشود به فرمهای جدید و پیچیدهتری- مثل بازی مبهم- رسید که راهگشای شناخت، تبیین و تدوین متون و اتفاقات تئاتری نو خواهند بود. این مقاله نیز بر آن است تا با مقدمهای درباب رابطة بازی و نمایش، وارد بحث اختصاصی بازی شده و سپس با بررسی نظریات یوهان هویزینگا روی نمایشنامة بازرس آنتونی شفر،با تمرکز بر شکل خاص بازی مبهم، این نظریات را در هنگام اجرا شناسایی کند، ابعاد جدیدی از این نظریات کشف کرده ونیز پیشنهاداتی برای تحلیل و تدوین متون پیش رو قراردهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تئاتر و بازی؛ بازی و فرهنگ؛ ساختار بازی؛ بازی مبهم؛ حالات بازی | ||
مراجع | ||
براکت، اسکارگراس (1380)، تاریخ تئاتر جهان، مترجم هوشنگ آزادیور، چاپ سوم، انتشارات مروارید، تهران. مونروسی و جان هاسپرس (1376)، تاریخ و مسائل زیباییشناسی، مترجم محمد سعید حنایی کاشانی، هرمس، تهران. شفر، آنتونی (1387)، بازرس، مترجم شهرام زرگر، نیلا، تهران. شکنر، ریچارد (1386)، نظریهی اجرا، مترجم مهدی نصراللهزاده، انتشارات سمت، تهران. شکنر، ریچارد (1387)، "نظریه اجرا و رویکردها" در رویکردهایی به نظریهی اجرا، مترجم علی اکبر علیزاد، نشر بیدگل، تهران. مکاریک، ایرناریما (1384)، "بازی" در دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر، مترجم مهران مهاجر، محمد نبوی، موسسهی انتشارات آگاه، تهران. Caillois, Roger (1961), Man, Play and Games, trans, M. Barash, Free Press of Glencoe, New York.
Csikszentmihalyi, Mihaly (1975), Beyond Boredom and Anxiety, Jossey- Bass, San Francisco.
Fink, Eugen (1968), ‘The Oasis of Happiness: Toward an Ontology of Play’, Yale French Studies 41, 19-31.
Gadamer, Hans George (1998), The play of art, The relevant of the Beautiful and other Essay strands, by Nicholas Walker, Cambridge, New York.
Geertz, Cliford (2001), “Deep Play” in Performance Analysis, an Introductory Coursebook (ed.) Colin Counsil and Laurie Wolf, pp. 222- 228, Routledge, London & New York.
Huizinga, Johan (1944), Homo Ludens: A Study of Play- Element in Culture, Routledge & Kegan Paul, London, Boston & Henley.
Motte, Warren (2009), “Playing in Earnest,” New Literary History 40, no Winter.
Schechner, Richard (2002), Performance studies: An Introduction, Routledge, New York.
Shepherd, Simon and Mick Wallis (2004), DRAMA/THEATRE/PERFORMANCE, Routledge, London.
Spariosu, Mihai (1989), Dionysis Reborn: Play and the Aesthetic Dimension in Modern Philosophical and Scientific Discourse, Cornell UP, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,427 |