
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,542 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,884,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,925,164 |
جایگاه کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 18، شماره 2، تیر 1392، صفحه 1-13 اصل مقاله (720.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36381 | ||
نویسندگان | ||
امیر نصری1؛ مرضیه عالی* 2 | ||
1استادیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران | ||
2کارشناس ارشد فلسفه¬ی هنر، ، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران | ||
چکیده | ||
چکیده نقد انتزاع در هنر به شیوههای گوناگونی صورت میپذیرد. بدین دلیل که در نقاشی انتزاعی فرم و صورت جایگزین ابژههای ملموسِ این- جهانی میگردند. به طور کلی میتوان نقد هنر انتزاعی را به دو دیدگاه اساسی تقسیم نمود: از دیدگاه زیباییشناسی فرمالیستی و از دیدگاه زیبایی شناسی محتواگرای ذاتی. فرمالیسم از نظریهی کانت مبنی بر ابژهی بدون علقه و غاییت بدون غایت سرچشمه گرفته و در آرای نظریهپردازانِ پساکانتی گسترش یافته است. فرمالیستها معتقد بودند که عاطفهی زیباییشناختی تنها از صورت هنر ناشی میشود و خود، محتوای هنر است. در مقابل این نظریه، زیباییشناسی ذاتی هگلی قرار میگیرد. از منظر هگل، عالیترین صورتهای هنری بیانگر محتوای درونیاند. هگلیها با تأکید بر ویژگی بیانگر هنر، تغیّرات ناشی از از روح دوران را مسبب تحول سبک و صورت در هنر دانستهاند. با در نظر داشتن این دو دیدگاه این پرسش مطرح میشود که کاندینسکی، که از طلایهداران جریان انتزاع در دورهی مدرن میباشد به کدام دسته تعلق دارد؟ آیا آثار کاندینسکی در زمرهی آفرینشهای معناگرا قرار میگیرد و یا صرفاً بازیهای زیبای فرم و رنگ هستند؟ این مقاله حین بررسی زیبایی شناسی فرمالیستی و ذاتی، به تحلیل آرا و اندیشههای کاندینسکی پرداخته و از این رهگذر به تبیین موضع خاص کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی صورت؛ محتوا؛ ابژکتیو؛ سوبژکتیو؛ زیبایی¬شناسی تنظیمی؛ زیبایی¬شناسی ذاتی | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
فهرست منابعاحمدی، بابک (1380)، حقیقت و زیبایی،نشر مرکز، تهران. بووی، اندرو (1385)، زیبایی شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. تنر، مایکل (1387)، شوپنهاور، متافیزیک و هنر، ترجمه اکبر معصوم بیگی، نشر آگه، تهران. ذاکرزاده، ابوالقاسم (1388)، ایده الیسم آلمانی (از ولف تا پیروان جدید کانت)، نشر پرسش،تهران. ذاکرزاده، ابوالقاسم (1386)، فلسفه شوپنهاور، نشر الهام، تهران. ستیس، و.ت (1390)، فلسفه هگل، ترجمه دکتر حمید عنایت، انتشارات امیرکبیر، تهران. شوپنهاور، آرتور (1390)، جهان همچون اراده و تصور، ترجمه رضا ولی یاری، نشر مرکز ،تهران. شیلر، فردریش(1385)، نامه هایی در تربیت زیبا شناختی انسان (دولت فرزانگی) ترجمه دکتر محمود عبادیان، نشر اختران، تهران. عبادیان، محمود (1386)، گزیده زیبایی شناسی هگل،انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. کانت، ایمانوئل (1388)، نقد قوهی حکم، ترجمه عبد الکریم رشیدیان، نشر نی، تهران. کاندینسکی، واسیلی (1381)، معنویت در هنر، ترجمه هوشنگ وزیری، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. کروچه، بندتو (1388)، کلیات زیبایی شناسی، ترجمه فواد روحانی، انتشارات علمی فرهنگی،تهران. ولک، رنه (1387)، تاریخ نقد ادبی جلد 3و4، ترجمه سعید ارباب شیرانی، انتشارات نیلوفر،تهران. هایدماینر، ورنون (1388)، تاریخ تاریخ هنر، ترجمه مسعود قاسمیان، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1387)، پدیدارشناسی روح و زیباشناسی، ترجمه دکتر محمود عبادیان، نشر علم، تهران.
Barasch, Moshe (1990), Modern Theories of Art, 1: from Winckelman to Baudelaire, New York University Press, New York.
De Angelis ,Gail (2009), The Journey to Abstraction, Berekeley: U of California, Berkeley and Los Angeles, California. Dudley,Will (2008), Understanding German Idealism, Acumen Press, Stockfield.
Elie Caslin, Jeremy (1998), Kandinsky’s Theory of Art, University of Virginia, Charlottesville.
Frisch ,Walter (2000), German Modernism, Berekeley: U of California P. Berkeley and Los Angeles, California.
Herbert, Robert (1964), Modern Artists on Art: Dover Publictions, New York.
Kandinsky,Wassily (1994), Complete Writings on Art, Edited and Translated by Kenneth C.Lindsay and Peter Vergo, Da Capo Press, New York.
Knadinsky,Wassily (2008),Concerning the Spiritual in Art, Translated by Michael T.H.Sadler, The Floating Press, Auckland, New Zealand.
Morgan, david (1992), The Idea of Abstraction In German Theories of The Ornament From Kant to Kandinsky, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 50:3,pp (237-242).
Rutter,Benjamin (2010), Hegel on Modern Art, Cambridge University Press, Cambridge.
Selz, Peter (1957), German Expressionist Painting, University of Cslifornia Press, Berkeley and Los Angeles, California. Selz, Peter (1957), The Aesthetic Theories of Wassily Kandinsky and their Relationship to the Origin of Non- Objective Painting, Art Bulletin , pp (421-440). Tolstoy, Leo (1965), What Is Art? Translated By Aylmer Maude, Published By Oxford University Press, Oxford. Zimmer, Robert (2003), Abstraction In Art With Implications For Perceptions, Philosophical Transactions: Biological Sciences, Vol.358, No.1435, PP (1285-1291 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,863 |