تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,789 |
آسیب شناسی ریزبرنامههای دروس مقدمات طراحی معماری، در انطباق با نیازهای دانشجویان در دروس طراحی معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 4، دی 1391، صفحه 1-12 اصل مقاله (2.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2012.36366 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مهدیزاده سراج1؛ علیرضا فارسی محمدی پور* 2 | ||
1دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
2استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده فرایند آموزش طراحی معماری از نظر محتوا و صورت بسیار پیچیده است، چرا که نیازمند آموزش بسیاری از اطلاعات نظری و عملی در محدودههای گوناگون هنری، علمی، روانشناسی و مهندسی در کنار پرورش و رشد خلاقیتهای ذهنی دانشجویان است. اگرچه درباره فرایند طراحی معماری و سامانههای آموزش آن در تحقیقات گوناگون مباحث فراوانی مطرح شده است، ولی یکی از دغدغههای مهم در یاددهی طراحی معماری، آموزشهایی است که بایستی دانشجویان پیش از ورود به دروس طراحی معماری، با آنها آشنایی داشته باشند. این مقاله کوششی در جهت انتقال درسهای آموخته شده از تجربه طولانی مدت نگارندگان مقاله در تدریس درس مقدمات طراحی معماری یک است که از دروس پایه معماری بوده و به دیگر بیان، مطالب آن مرتبط با الفبای طراحی معماری است. این تحقیق بر آن است تا با نگاهی بر تمرینهای ارایه شده در دروس مقدماتی طراحی معماری در دانشگاههای گوناگون ایران و جهان به ارایه فهرستی از پروژههای انجام شده در کارگاههای طراحی نگارندگان بپردازد. سپس بر مبنای نتایج نظرسنجی از دانشآموختگان این درس که درسالهای بعد، در دروس طراحی معماری 3، 4 و 5 تحصیل میکردند، اولویتبندی ریزبرنامهها در درس مقدمات طراحی معماری بر اساس نیازهای دانشجویان در دروس طراحی معماری سالهای بالاتر ارایه خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی آموزش معماری؛ طراحی معماری؛ علوم پایه معماری؛ مقدمات طراحی معماری؛ مفاد درسی | ||
مراجع | ||
فهرست منابع اژدری، علیرضا و بهرامیپناه، امیر (1387)، به سوی رهیافت مشترک در آموزش طراحی، سومین همایش آموزش معماری، بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، صفحات 3 تا 18. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.
انصاری، حمیدرضا (1387)، مسائل طراحی و راهبردهای آموزشی در حل آنها، سومین همایش آموزش معماری، بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، صفحات 35 تا 53. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.
دانشگرمقدم، گلرخ (1388)، فهم مساله طراحی در آموزش معماری، نشریه هنرهای زیبا، شماره 37، صص 68-59.
محمودی، امیرسعید (1381)، چالشهای آموزش طراحی معماری در ایران، نشریه هنرهای زیبا، شماره 12، صص 71-79.
نقره کار، سلمان(1389)، رهنمودهایی برای ارتقا آموزش معماری در ایران، پایان نامه دکترای معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
Bunch, M. (1993), Core Curriculum in Architectural Education, San Francisco: Melen Research University Press.
Cikis, Seniz and Cil, Ela (2009), Problematization of assessment in the architectural design education: First year as a case study, Procedia Social and Behavioral Sciences Journal, Volume 1, Issue 1, pp.2103-2110.
Demirbas, O.O. and Demirkan H. (2003), Focus on architectural design process through learning styles, Design Studies, Volume 24, Issue 5, pp.437-456.
Hubbard, William (2003), Experiencing architecture studio. MIT OpenCourseWare, Available in: http://ocw.mit.edu/courses/architecture/4-101-experiencing-architecture-studio-spring-2003/ [Accessed 5th September 2012].
Johannes, Ralph (1992), Architectural design: a systematic approach: part 1, Design studies, Volume 13, Issue 1, pp.71-86.
Kurt, Sevinc (2009), An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education, Procedia Social and Behavioral Sciences Journal, Volume 1, Issue 1, pp.401-408.
Roberts, Andrew (2006), Cognitive styles and student progression in architectural design education, Design Studies, Volume 27, Issue 2, pp.167-181.
Salama, Ashraf (2005), New trends in architectural education: designing the design studio, (Third print), New Jersey: International standard book numbering; United States Agency.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,493 |