تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,383 |
بررسی مقایسهای وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان دکتری رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 47، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 65-84 اصل مقاله (400.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2013.36212 | ||
نویسندگان | ||
عباس عباس پور1؛ حمید رحیمیان2؛ جواد پورکریمی3؛ حسین تقوی قره بلاغ* 4 | ||
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2استادیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3استادیار دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف: تحقیق حاضر با هدف مشخص کردن وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان دکتری رشتههای اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی و مقایسۀ وضعیت توسعۀ حرفهای دانشجویان این دو رشته انجام شده است. روش: این تحقیق از حیث هدف تحقیقی، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بهشمار میآید. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دکتری رشتههای اطلاعات و دانششناسی و مدیریت آموزشی است که از بین آنها 117 نفر با استفاده از روش تصادفی نسبی، بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که میانگین نمرات دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانششناسی در مؤلفههای برقراری ارتباطات، رفتار اخلاقی، کار گروهی و رهبری گروه و مدیریت مسیر حرفهای به طور معناداری بالاتر از میانگین بهدست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. در مؤلفههای انجام دادن و مدیریت تحقیق و پاسخگویی مدنی، از ابعاد دیگر توسعۀ حرفهای، میانگین نمرات این دو گروه تفاوت معناداری با هم دارند و میانگین بهدست آمده برای دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانششناسی در این دو مؤلفه، به میزان شایان ملاحظهای پایینتر از میانگین به دست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. میانگین به دست آمده از دو گروه، در مؤلفههای کارآفرینی و خلاقیت، کارآمدی فردی، تدریس و آموزش و تفسیر و انتقال دانش، تفاوت معناداری ندارد و دو گروه دارای وضعیت به تقریب مشابهی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ حرفهای؛ دانشجویان دکتری؛ علم اطلاعات و دانششناسی؛ مدیریت آموزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,721 |