تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,080 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,276 |
تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 4، دی 1392، صفحه 25-40 اصل مقاله (343.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.35696 | ||
نویسندگان | ||
لیلا ریاحی فارسانی* 1؛ احمد فرخی2؛ ابوالفضل فراهانی3؛ پروانه شمسی پور4 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور تهران | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشگاه پیام نور تهران | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای روانی نوجوانان ورزشکار بود. بهاین منظور 80 دانشآموز (40 دختر و 40 پسر) داوطلب با میانگین سنی 53/0±15 سال به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامة هوش هیجانی برادبری و گریوز برای سنجش هوش هیجانی و پرسشنامة آمادگی روانی اوتاوا (OMSAT 3) برای سنجش مهارتهای روانی بود. پرسشنامههای مورد استفاده در داخل کشور دارای پایایی و روایی هستند. برنامة آموزش مهارتهای هوش هیجانی به ورزشکاران نوجوان طی 10 جلسه انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری مانند همسانی واریانسها، آزمون کلوموگروف اسمیرنوف و آزمون t مستقل (مقایسة میانگینهای دو گروه براساس تفاضل میان نمرههای پیشآزمون از پسآزمون) در سطح معناداری 05/0 P< استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگینهای پسآزمون دو گروه در 4 مؤلفة هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) و مهارتهای روانی وجود دارد (05/0 P<). بنابراین بهنظر میرسد آموزش مهارتهای هوش هیجانی یکی از بخشهای مهم آمادگی روانی بهشمار میرود که لازمة دستیابی به اجرای بهینة ورزشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ خودآگاهی؛ خودمدیریتی؛ آگاهی اجتماعی؛ مدیریت رابطه؛ مهارت های روانی؛ نوجوان؛ ورزشکار | ||
مراجع | ||
1. ادیب راد، نسترن،(1383). "بررسی تاثیردوروش ایمن سازی درمقابل استرس(SIT) و آموزش هوش هیجانی (EIT)، درنشانگان استرس زنان شاغل درحرفه خدمات پرستاری و راههای مقابله با آن". رساله دکتری، دانشکده روانشناسی ،دانشگاه تربیت معلم تهران.صص 89-78. 2. برادبری، تی.؛ گریوز، جی. (1384). "هوشهیجانی: مهارتهاوآزمونها" . ترجمة مهدی گنجی، تهران : نشرساوالان. صص: 162-153. 3. بشارت،محمدعلی. عباسی،غلامرضا. میرزاکمسفیدی،رضا. (1384)."تبیین موفقیت ورزش و روش های گروهی و فردی برحسب هوش هیجانی". فصلنامه المپیک ، سال سیزدهم ، پیاپی 4.صص: 96- 87 . 4. حسین علیان، محسن (1383). "مقایسه هوش هیجانی قهرمانان وورزشکاران رشته های گروهی و انفرادی با افراد ورزشکار". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.دانشکده علوم ورزشی. صص: 75 – 70. 5. خسرو جردی ،راضیه.(1383). "بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه سبزوار". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران. صص: 74-65. 6. ساسانی مقدم، شیوا. بحرالعلوم، حسن. (1387). "مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار". دانشگاه صنعتی شاهرود، پژوهش در علوم ورزش(1388). شماره 23،صص60-47. 7. ساسانی مقدم،شیوا. (1390). "ارتباط بین هوش هیجانی و مهارتهای روانی دانشجویان دختر ورزشکار". نشریه علوم حرکتی و ورزش. صص: 15-10. 8. عبدی، حسین .(1385). "بررسی ارتباط هوش هیجانی اعضای هیئت علمی با اثربخشی دانشکده های تربیت بدنی (دولتی) شهر تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران . صص: 71 – 66 . 9. عرفانی، آزاده. (1388). "رابطه هوش عاطفی با شاد کامی و مقایسه این متغییرها در ورزشکاران رشته های تیمی و انفرادی". همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی،تهران (2010). 10. غلامی، امین. (1388). "مقایسه هوش هیجانی بازیکنان فوتبال در پستهای مختلف بازی". هفتمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی،تهران (2010). 11.فلاح، مهری. فهیم دوین، حسن.(1388). "رابطه هوش عاطفی، خودشکوفایی در دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار". هفتمین همایش بین المللی تربیت بدنی وعلوم ورزشی،تهران،(2010). 12. کریمی، شیلر. (1388). "مقایسههوشهیجانیوروحیهرقابتوهمکاریورزشکارانتیمهایموفقوناموفقدراگونبوت". همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی،تهران (2010). 13. کلرک، رینا، روکس، رونیل. (1388). "هوش هیجانی برای کودکان و نوجوانان". ترجمه: علی کریمی، تهران، نشر رسانه تخصصی. صص: 11- 8. 14. گاتمن ،جان مردخای ،(1387). "فنون افزایش هوش هیجانی کودکان". ترجمه: مناخاطری .تهران، انتشارات رسا. صص : 38-24 . 15. میرغفوری، حبیب الله. آرامون، هاجر، شمس نژاد، هاشم.(1388). "اولویت بندی مولفه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد ورزشکاران". هفتمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی،تهران(2010). 16. نادعلی، حسین. (1386). "تحلیل اکتشافی رابطه سبک های دلبستگی و هوش هیجانی". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی .صص: 38-25. 17. نامکا، لین. ( 1388). "آموزش هوش هیجانی به کودکان". ترجمه:نصرت الله یوسفی، تهران ،انتشارات تدبیر، صص :4-2. 18. نریمانی، محمد. رفیق ایمانی ، سودابه (1386) . "مقایسه روش های مقابله ای در بازیکنان 19. واعظ موسوی ، سید محمدکاظم. (1379). "تعیین اعتبار و پایانی سه پرسشنامه آمادگی روانی اوتاوا(OMSAT)". پژوهش در علوم ورزش، شماره1. صص: 49 – 31 . 20.Ajayi,M.A(2007). "Effect of aSixweeken emotional intelligence program on the sport performance of Amatur athletes in Oyo state of Nigeria". Department of human kinetics and Health Education university of Ibadan , Ibadan , Nigeria. (www.sirc.ca). PP:75-106. 21.Andrew m .lane (2009)."Emotional Intelligence and mood states associated with optimal performance" . school of sport , Performing Arts and Leisure. 13 UK. (A.M. lane Z @ WLV.ac.uk) . PP:66-74. 22.Bar-on , R. parker .P.A. (2000) . "The handbook of emotional Intelligence: Theory Development , Assessment and Application at home , school and work Place" . SaraFranSico.12. PP:49-68. 23.Cherniss , C. (2000). "Emotional Intelligence what is and why it Matters". Annual Meeting of society for Industrial and organizational Psychology New . Orland . LA , April 15 . 24.Ciarrochi , V. : (2002). "Motional Intelligence Moderates the relationship between stress and Mental health". Journal of personality and individual differences . 32 . PP:197-209. 25.Constantine , M.G. (2001). "Theorical orientation , empathy, and multicultural counseling competence in school counselor trainees professional school counseling". Journal of counseling psychology 4,PP:342-348. 26.Crombi , David , Lombard , carl , Noakes , Tim (2009). "Emotional intelligence scores peredict team sports science & coaching performance in a national cricket competition".4 ,number 2, June 2009 ,16. PP:209-224. 27.Durlak, J. A., & Wells, A. M. (1997). "Primary prevention mental health programs for children and adolescents: A meta-analytic". Review American Journal of Community Psychology, 25,PP: 115-152. 28.Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., Reiser, M. (2000). "Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning". Journal of Personality and Social Psychology, 78, PP:136-157. 29.Golman , D. Boyatzis , R.E & Rhee , K(1999) . "Glustering competence in emotional intelligence insights from the emotional competence inventory". (ECI) From theubrld wide web http : // www. eicono sortium .org . 30.Mayer, J.D., Caruso, D.R. and Salovey, P. (1999). "Emotional intelligencemeets standards for traditional intelligence". Intelligence 27,PP:267-298. 31.Rapisarda,Brig Ann, (2002) . "The impact of emotional intelligence on work team cohsiveness and performance,internationaljornal of organization analysis".10(4), PP:363-379. 32.Saklofske , D.H , Austin , E.J, Galloway , I , David son , K . (2007) . "Individual difference correlates of health related behaviors : preliminary evidence for Links between emotional intelligence and coping". Personality and individual Differences 42 (2007) 49. 33.UluTAS , Ilkay, Esra, Omeroglu..(2007)."The Effects of An Emotional intelligence education program on the emotional intelligence of Children". Social behavior and personality , 35 (10) , PP:1365-1372. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,864 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,453 |