تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,132,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,237,900 |
نقدی بر تفسیر کمال نهایی به شکوفایی عقلانی در فلسفه یونان و اسلامی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 81-102 اصل مقاله (259.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2013.35069 | ||
نویسنده | ||
یارعلی کرد فیروزجایی* | ||
استادیار گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) | ||
چکیده | ||
فیلسوفان الاهی بر اساستحلیلی که از حقیقت انسان به دست دادهاند و انسانیت انسان را به قوه عاقله او دانستهاند، کمال نهایی و سعادت اصلی او را در فعالیت این قوه و به فعلیت رساندن همه استعدادهای آن دانستهاند. فیلسوفانی مانند افلاطون، افلوطین، و محمد بن زکریای رازی تصریح کرده اند سعادت انسان در فیلسوف شدن او است. دیگر فیلسوفانی نظیر فارابی، ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا، که سعادت انسان را در فعالیت عقل نظری و نیز فعالیت بر طبق عقل دانستهاند، سعادت کسانی را که نتوانستند به مقام فلسفه برسند در ایمان و اقتدا به فیلسوفان حقیقی و به معنای دقیق و تمام کلمه فیلسوف، یعنی انبیا، دانستهاند. اگر فلسفه به معنای عام کلمه اخذ شود که شامل معرفت مفهومی و شهودی هر دو باشد، میتوان گفت بخشی از سعادت انسانها در آن است، اما سعادت منحصر در آن نیست؛ زیرا ابعاد وجودی انسان منحصر در عقل نیست و این بخش از سعادت برای عموم مردم قابل حصول نیست. دلالت آیات قرآن و روایات بر معاد جسمانی و لذتها و رنجهای مادی اخروی، مؤید کاستی تحلیل فیلسوفان درباره کمال نهایی انسان است. | ||
کلیدواژهها | ||
کمال نهایی؛ سعادت؛ نفس؛ قوه عاقله؛ ایمان؛ عقل نظری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,085 |