تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,882 |
مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 46، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 55-77 اصل مقاله (398.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2013.31936 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحسین خسروپناه* 1؛ مهدی عاشوری2 | ||
1دانشیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران | ||
2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفتشناسی از آن بهره بردهاند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» میدانند، این تقسیم در «معرفتشناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمیتوان «تصدیق» را در اصطلاح معرفتشناسی بنا بر تعریف فلسفۀ اسلامی «علمحصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیقْ هستیشناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسمْ «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفتشناسی مساوق با «قضیه» میباشد، نه یک «هستی علمی» که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع میشود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفتشناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد میشود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفتشناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصور؛ معرفت تصوری؛ تصدیق؛ معرفت تصدیقی؛ معرفت شناسی؛ نوصدرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,892 |