تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,644 |
تحلیل عوامل بازدارنده و پیشبرنده بهکارگیری نظام یادگیری ترکیبی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده های کشاورزی و منابعطبیعی استان خوزستان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 5، دوره 43، شماره 3، مهر 1391، صفحه 363-373 اصل مقاله (196.01 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.30498 | ||
نویسندگان | ||
آذر هاشمی نژاد1؛ سید محمود حسینی2؛ یوسف حجازی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر، با هدف تحلیل عوامل بازدارنده و پیشبرنده بهکارگیری نظام یادگیری ترکیبی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشکدههای کشاورزی و منابعطبیعی استان خوزستان انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیأتعلمی دانشکدههای دولتی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان (159N=) تشکیل دادند که از این افراد تعداد 72 نفر از طریق فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه تعیین گردید. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر تعدادی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و پایایی بخشهای مختلف آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل بازدارنده و پیشبرنده به ترتیب92/0، 93/0بود. یافتههای تحقیق نشان داد که از دیدگاه اعضای هیأتعلمی مهمترین عامل بازدارنده بهکارگیری یادگیری ترکیبی در دانشکدههای کشاورزی، نبود زیرساخت مناسب مخابراتی و پهنای باند کافی و مهمترین عامل پیشبرنده آن دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی اینترنتی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که، پنج عامل زیرساختی، اطلاعاتی، روانشناختی، پشتیبانی و مهارتی 773/76 درصد از واریانس کل عوامل بازدارنده به کارگیری یادگیری ترکیبی را تبیین میکنند و چهار عامل اجرایی، مشوقها، اطلاعرسانی و پشتیبانی 124/71 درصد از واریانس کل عوامل پیشبرنده یادگیری ترکیبی را تبیین میکنند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,935 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,130 |