تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,103,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,209,430 |
ادراک در معماری مطالعه موردی سنجش ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرانی- اسلامی شهر اصفهان | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 1444020، مهر 1391، صفحه 41-48 اصل مقاله (1.69 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2012.30372 | ||
نویسنده | ||
ریحانه بهبودی | ||
کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده محیط انسان ساخت، دانشگاه یو تی ام مالزی و کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
معماری جدا از وجهه کارکردی آن، معنایی در درون خود نهفته دارد که به ناظر و یا کاربر اثر معماری منتقل می کند. ادراک ناظر نسبت به موضوع معماری در حوزه های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. در گردشگری، بررسی ادراک گردشگران از جاذبه های معماری مقصد مورد بازدید راهنمای سودمندی برای برنامه ریزان و بازاریابان این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرانی– اسلامی است. برای بررسی دقیق تر، تحقیق حاضر بر معماری ایرانی- اسلامی دوره صفویه شهر اصفهان، متمرکز شده است. مدل انتخابی و مورد استفاده این تحقیق، مدلی است که اچنر و ریچی برای سنجش انگاره مقصد گردشگری در سال 1993 ارائه کرده اند. تحقیق مشتمل بر دو فاز اصلی نظر سنجی از خبرگان و نظر سنجی از گردشگران اروپایی است. بر اساس نتایج این تحقیق، معماری ایرانی– اسلامی، نقش برجسته ای در شکل گیری انگاره گردشگران اروپایی از مقصد ایران دارد. میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله مهم ترین و قابل توجه ترین مکان های این شهر در ذهنیت ادارکی گردشگران اروپایی می باشند. بازدیدکنندگان اروپایی مهم ترین و برجسته ترین احساس خود در رابطه با معماری ایرانی – اسلامی را احساس شگفتی و معنویت ابراز کرده اند. از نظر آن ها دو عنصر کالبدی استفاده از هندسه و فضا دارای اهمیت ویژه ای هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک؛ انگاره؛ گردشگری؛ معماری ایرانی- اسلامی | ||
مراجع | ||
آرنهایم، رودلف (1382)، پویه شناسی صور معماری، ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، فرهنگستان هنر، تهران.
اهری، زهرا (1385)، مکتب اصفهان در شهرسازی، دستور زبان طراحی شالوده شهری، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
پیرنیا، محمد کریم (1374)، معماری اسلامی ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
دیباج، سید موسی، سلطان زاده، حسین (1377)، فلسفه و معماری، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
راپاپورت، آموس (1384)، معنی محیط ساخته شده، ترجمه فرح حبیب، انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران.
رحمتی، محمد حسین (1376)، نقش عناصر تجسمی در خلق فضای معنوی بارگاه حضرت معصومه، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت مدرس.
رید، هربرت (1354)، معنی هنر، ترجمه نجف دریابندری، انتشارات فرانکلین، تهران.
صارمی، علی اکبر، رادمرد، تقی (1376)، ارزش های پایدار در معماری ایران، انتشارات سازمان میراث فرهنگی، تهران.
گروتر، یورگ کورت (1386)، زیبایی شناسی در معماری، ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
لنگ، جان، (1383)، آفرینش نظریه معماری، نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه علیرضا عینی فر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. هاسپرز، جان، اسکراتن، راجر (1385)، فلسفه هنر و زیبایی شناسی، ترجمه یعقوب آژند، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
هرشبرگر، رابرت جی (1378)، مطالعه ای درباره معنا و معماری، ترجمه زیبنب چاوش زاده، فصلنامه معماری و فرهنگ، 1(2،3)، صص99-102.
Al-zoabi, A. Y. (2004), The residents’ images of the past in the architecture of Salt City, Jordan, Habitat International, 28, 541-565.
Baloglu, C. Maccleary, K. W. (1999), A model of destination image formation, Annals of Tourism Research, 26, 868-897. Barich, H. Kotler, P. (1991), A framework for marketing image management, Sloan Management Review, 32(2), 94-109. Dadgostar, B. Isotalo, R. (1992), Factors affecting time-spent by near-home tourists in city destinations”, Journal of Trval Research, 30, 34-39.
Echtner, C. M, Ritchie, J. R.C. (1993), The meaning and measurement of destination image, Journal of Tourism Studies, 4, 37-48.
Gallarza, M. G, Saura, I, Garcia, H. C. (2002), Destiantion image towards a conceptual framework, Annals of Tourism Research, 29, 56-78.
Jenkins, O. H (1999), Understanding and measuring tourist destination images, Journal of Tourism Research, 1, 1-15. Lasansky, D. M. (2004), Architecture and tourism, perception, performance and place, Berg: New York.
Lawson, F, Baud –Bovy, M. (1977), Tourism and recreational development, Architectural press: London.
Mackay, K. J, Fesenmaier, D. R. (1997), Pictorial elements of destination image formation, Annals of Tourism Research, 24, 537-565.
Medlik, S. (2003), Dictionary of travel, tourism and hospitality, Oxford: Boston. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18,035 |