تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,473 |
بازی رایانهای در مقام متن هنری بررسی و تحلیل وضعیت مواجهه با بازیهای رایانهای به مثابه آثار هنری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 1414116، اردیبهشت 1392، صفحه 69-77 اصل مقاله (1.17 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2013.30305 | ||
نویسندگان | ||
مقداد جاوید صباغیان1؛ محمدرضا حسنایی2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر | ||
2استادیار دانشکده سینما – تئاتر، دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی علمی بازیهای رایانهای و حضور این بازیها در فضای روزمره کنونی میپردازد و قصد دارد علاوه بر معرفی این رسانه سمعیبصری، پیامدها و اثرات ورود آن را به حیطه حیات ذهنی و عملی مخاطب انسانی تحلیل کند. از طرف دیگر، مقاله پیش رو، ریشهشناسی را در دستور کار خود قرار میدهد، و میکوشد از رهگذر بررسیهای تاریخی فشرده در مقوله بازیها و علوم رایانه، درکی همهگستر را در اختیار خواننده قرار دهد. در این مقاله از روششناسیهای علوم اجتماعی، نظریه ادبی و نقد سینمایی سود جستهایم؛ این در حالی است که تازگی موضوع، زبان و لحن متفاوتی را ایجاب میکند، که از تلفیق این زبان و آن روششناسیها گفتمان رسانه جدید شکل میگیرد. اما گزارهای که در حکم محصول نهایی مباحث پیشین است، مطالعه بازی رایانهای در مقام هنر رسانهای، با عطف توجه به تقابل و تمایز هنر بازنما و هنر شبیهساز است. آنچه در اینجا کوشیدهایم با اتکا به مباحثی از قبیل “مجذوب شدن” و تحلیل دقیق تمایزها و شباهتهای دو مفهوم “تماشاگر” و “کاربر”، به آن دست یابیم بررسی مساله “عاملیت مخاطب” در بازیهای رایانهای و ارایه راهبردهای نظری در این خصوص است، که ممکن است به باز شدن گرههای نظری این موضوع و نیز شناسایی موقعیت حقیقی مخاطب در مواجهه با این بازیها یاری رساند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی رایانهای؛ تماشاگر؛ حیات ذهنی و عملی؛ کاربر؛ مخاطب؛ هنر رسانهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,964 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,591 |