تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,633 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,214,265 |
چگونگی نفوذ و گسترش زبان فرانسه در ایران، با تکیه بر نقش مدارس (از آغاز دورة قاجار تا جنگ جهانی یکم) | ||
پژوهشهای علوم تاریخی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 1، شهریور 1391، صفحه 111-132 اصل مقاله (1.27 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhss.2012.30149 | ||
نویسنده | ||
ابوطالب سلطانیان | ||
استادیار گروه تاریخ دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
این نوشته میکوشد تا بخشی از اوضاع فرهنگی ناشناختة دورة قاجار را، در ارتباط با چگونگی گسترش زبان فرانسه در ایران، مورد بررسی قرار دهد. در این دوره، بهویژه از زمان محمّد شاه (1264-1250ق.)، علل سیاسی - اجتماعی گوناگون از یک سو و از سوی دیگر، نهادها و شخصیتهای مختلف، بسترهای مناسبی را برای نفوذ زبان و ادبیات فرانسه در ایران فراهم کردهاند؛ اما چنانکه خواهد آمد، مهمترین نقش را در این فرآیند تاریخی «مدارس آلیانس فرانسه»، ایفا کرده است که از سال 1889 (1307 ق.) در ایران پاگرفت. از این رو در بخش نخست این پژوهش، علل و عوامل بسترساز مذکور، مورد مطالعه قرار میگیرند. سپس در بخشی دیگر، پس از بازتاب اهداف آلیانس فرانسه، چگونگی برپایی مدارس آن در ایران و چالشهای پیش روی این نهاد، مورد بررسی قرار میگیرند تا نشان داده شود که با وجود این چالشها، چگونه آلیانس توانست به کمک دولت فرانسه بر آنها چیره شده و راهبرد فرهنگی آن کشور را ـ با محوریت زبان و ادبیات ـ به پیش برد. سرانجام در پایان همین بخش، کارکردهای آموزشی و فرهنگی آلیانس فرانسه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، تا میزان گسترش زبان و ادبیات فرانسه، در جامعة آنروز ایران بهتر نمایانده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آلیانس فرانسه؛ چالشها؛ زبان و ادبیات فرانسه؛ کارکرد.؛ مدارس نوین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,653 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,712 |