تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,432 |
طراحی سیستم کرایهی دوچرخه برای جزیره کیش با رویکرد کاربر محور | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 1346448، اسفند 1391، صفحه 75-82 اصل مقاله (1.62 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.30069 | ||
نویسندگان | ||
ندا باطنی پور1؛ یاسمن خداداده2؛ نازنین محمد¬پور3 | ||
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پردیس بین¬المللی کیش، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دوچرخهسواری به عنوان ورزشی مفرح و سازگار با محیط زیست، یکی از جذابیتهای گردشگری در جزیره کیش میباشد. بدین منظور، ایستگاههای کرایهی دوچرخه در سطح جزیره، احداث شدهاند. هرچند استفاده از خدمات این ایستگاهها، توسط بسیاری از گردشگران و ساکنان جزیره کیش، تجربه شده است، اما طراحی سیستم موجود اشکالاتی دارد که گویای عدم تطبیق آن با نیازها و خواستههای کاربرانش میباشد. در این مقاله، پارامترهای جدیدی جهت طراحی مجدد سیستم کرایهی دوچرخه در جزیره کیش بدست آمد و سیستم جدیدی بر اساس این پارامترها، پیشنهاد شد. جهت انجام مطالعه، رویکرد کاربر محور و روش مهندسی کانسی بکار گرفته شد. با انجام مصاحبه با 40 نفر از کاربران و با استفاده از منابع مختلف، 110 واژهی کانسی بدست آمد. با بکارگیری مقیاس ارزشیابی هفتتایی تعداد واژگان به 21 واژهی کانسی و در نهایت 4 واژهی نماینده، کاهش پیدا کرد. جهت بدست آوردن ویژگیهای کمی سیستم و پارامترهای طراحی، جدول نمونههای موجود در بازار و پوسترِ علایق و سلایق جمعآوری شدند. سپس، به ایدهپردازی پرداخته شد؛ از بین ایدهها، یک ایده توسعه داده شد و توسط 30 نفر از کاربران مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان دادند که سیستم پیشنهادی توانسته است تا حد بالایی انتظارات استفادهکنندگان را برآورده سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
جزیره کیش؛ رویکرد کاربر محور؛ سیستم کرایهی دوچرخه؛ مهندسی کانسی | ||
مراجع | ||
رزاقی، محمد (1387)، فرازی بر طراحی کاربر محور؛ خاستگاهی سازگار برای آمیزش فرهنگ در طراحی محصول، فصلنامه دستاورد، شماره 26 و 27، صص 83-71.
مختارپور، رجبعلی (1376)، دوچرخهسواری در کیش: مسیرهای موجود و نیازهای دوچرخهسواران، مجموعه گزارشهای واحد سنجش و پژوهش، گزارش یازدهم، روابط عمومی سازمان منطقهی آزاد کیش.
نمایندگی، محمدحسین (1387)، فرآیند طراحی مبتنی بر استفادهگر، فصلنامه دستاورد، شماره 26 و 27، صص 83-72.
Dahlgaard, Jens J., Schutte, Simon & Ayas, Ebru (2008), Kansei/affective engineering design: A methodology for profound affection and attractive quality creation, The TQM Journal, Vol. 20 No. 4, pp. 299-311.
Desmet, Pieter M. A. (2004), From disgust to desire: how products elicit emotion, In: Mcdonagh, D., Hekkert, P., Erp, P. and Gyi, D., Design and Emotion, Taylor and Francis press, London, pp. 8-13.
Drees & Sommer (2005) , طرح جامع مقصد کیش- باغ ایرانی در خلیج فارس, .مرکز اسناد سازمان منطقهی آزاد کیش
Maguire, Martin (2001), Methods to support human-centred design, Int. J. Human-Computer Studies, 55, pp. 587-634.
Midgley, Peter (2009), The Role of Smart Bike-sharing Systems in Urban Mobility, Journeys, May 2009, pp. 23-31.
Schütte, Simon (2002), Designing Feeling into Product, M.S. Thesis, Linkoping University, Sweden.
Schütte, Simon (2005), Engineering Emotional Values in Product Design. PhD Thesis, Linkoping University, Sweden. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,325 |