تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,319 |
تلقی استاد از فضـا و تأثیر آن بر آموزش معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 1312428، دی 1390، صفحه 57-68 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نویسنده | ||
منوچهر معظمی | ||
پژوهشگر دورۀ دکترای معماری، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله، حاصل پژوهشی است که در مقول? «فضا»، به تلقی استادان از این مقوله و تأثیر آن بر آموزش معماری میپردازد. در این راستا، ضمن بررسی نظرات مطرح شده و پس از کنکاش در تعریف لغوی فضا؛ شالودههای فلسفی آن و همچنین دیدگاههای معماران دربار? فضـا، مورد بررسی قرار گرفته تا مبنایی نظری برای بررسی آراء مطرحشده در نظرسنجی باشد. فضا، رابطهای ناگسستنی با زندگی دارد و ادراک معانیای که فضا به انسان القا میکند، منبعث از جهانبینی و شناختهای قبلی انسان است. در این پژوهش با تکیه بر مطالع? نظرات مکتوب و با بهرهگیری از نظرسنجی، نظرات جمعی از اساتید طراحی معماری، أخذ شده است. پاسخهای گردآمده، گواهی میکئد که تلقی اساتید از فضا، سیری از تعاریف مشخص و واضح تا بیتعریفی یا عدم اعتقاد به ارائ? تعریف را داراست. در رویکرد آموزشی معطوف به این تلقیات نیز، طیفی از روشهای یکسان معطوف به «دانشافزایی» (برای هم? دانشجویان و موضوعات طراحی) تا روشی متکی بر «پرسشگری» (منبعث از ذهن تکتک دانشجویان و موضوعات گوناگون طراحی) را میتوان ملاحظه کرد. آنچه از این تعاریف و تلقیات حاصل میآید، در عمل، بیانگر عدم انعکاس درست آن تلقیات از مفهوم «فضا» به دانشجو و یا گواه ادراک نادرست از مفهوم فضا است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ استاد؛ خلق فضا؛ شکلگیری؛ فضا؛ کالبد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38,053 |