تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,110 |
تأثیر گفتمان مشروطیت بر هنجارهای تصویری دوره قاجار | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 93-122 اصل مقاله (825.36 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2012.29536 | ||
نویسندگان | ||
فرزان سجودی1؛ بهناز قاضی مرادی2 | ||
1دانشیار دانشگاه هنر | ||
2کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
در مقاله پیش رو بر اساس نظریه گفتمان در آراء لاکلا و موفه، تأثیر گفتمان مشروطیت بر هنجارهای تصویری عصر قاجار در سه دوره تاریخ ایران مورد مطالعه قرار گرفته است .دوره اول سلطنت ناصرالدین شاه (1313-1264 ه.ق)، دوره دوم سلطنت مظفرالدین شاه (1324-1313ه.ق) و دوره سوم سلطنت محمد علی شاه و احمد شاه (1344-1324 ه.ق). در دوره اول شکلگیری گفتمان پیشامشروطیت با مفصلبندی قانون و دالهایی چون «عدالت»، «آزادی» و «اصلاحات» قابل مشاهده است. گفتمان پیشامشروطیت دسترسی به شاه را آسانتر کرد و بدین ترتیب پیکر شاه در تصاویر، واقعی و ملموس شد؛ همچنین توده مردم به تدریج در این گفتمان به رسمیت شناخته شدند. بنابراین فردیت از شخص شاه بهطور تدریجی به اقشار پایینتر رسوخ پیدا کرد و تصاویری از مردم عادی روی پردههای نقاشی و یا صفحات عکاسی پدیدار گشت. در دوره مظفرالدین شاه با انسداد معنایی در گفتمان سلطنت، مشروطیت هژمونیک شد. هژمونیک شدن این گفتمان سبب شد که پیکر شاه به تدریج از مرکزیت تصویری خارج گردد. در عصر محمدعلیشاه و استقرار گفتمان پسامشروطیت تخاصم گفتمانی اوج گرفت. با شدتیافتن تخاصم گفتمانی نشانههایی از خشونت در تصاویر این عصر بروز یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان؛ سنت تصویری؛ لاکلا و موفه؛ مشروطیت؛ هنر قاجار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,541 |