![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,894 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,390 |
بررسی کارکرد راوی در رمان همه چیز فرو میپاشد اثر چینوا آچبه از منظر روایتشناسی پسااستعماری | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 4، دی 1391، صفحه 69-89 اصل مقاله (335.05 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2012.29334 | ||
نویسندگان | ||
احد مهروند1؛ فاطمه زلیکانی2 | ||
1دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، دکترا | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، ایران | ||
چکیده | ||
تصویر ارایه شده از سرزمین های تحت سلطه در نوشتههای نویسندگان غربی، همواره نظرورزانه و یک جانبه بوده است. در این راستا، ارائ? تصویری صحیح از این سرزمینها برای باز پسگیری عزت از دست رفت? بومیان، از اهداف ادبیات پسااستعماری است. رمان همه چیز فرو میپاشد اثر چینوآچبه تلاشی در این زمینه است. مقال? حاضر، با معرفی روایتشناسی پسااستعماری که به پیوند عناصر روایت و مفاهیم پسااستعماری توجه دارد، به بررسی رابط? زاویه دید با استعمارزدایی در این رمان میپردازد. برای این منظور، این جستار با استمداد از روایتشناسی ژرارد ژنت که در آن زاوی? دید به دو بخش کانون دید و راوی تقسیمبندی میشود، نشان میدهد چگونه آچبه توانمندیهای راوی برونداستانی را همچون وثوق بالا، تسلط بر اثر و... در خدمت هدف خود قرار میدهد. به عبارت دیگر، انتخاب این راوی موقعیتهایی را برای تحقق هدف نویسنده در اختیار وی قرار میدهد که با انتخاب راوی دیگری ممکن نمیشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آچبه؛ استعمار زدایی؛ راوی؛ روایتشناسی پسااستعماری؛ کانون دید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,202 |