تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,736 |
نگاهی به مفهوم تئوریک "جموع ناقصه"در رسالات موسیقایی مکتب منتظمیه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 1194608، مهر 1391، صفحه 47-54 اصل مقاله (889.39 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2012.29033 | ||
نویسنده | ||
سعید کردمافی | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
گستره های نغمگی(به عنوان یکی از ارکان اساسی ساختار مُد) در موسیقی قدیم ایران انواع و تعاریف متعددی دارند. گونه هایی چون جمع، جنس، بحر، ذوالاربع، ذوالخمس و ... از انواع سلولهای نغمگی مندرج در رسالات موسیقی حوزهی اسلامیاند. تعیین نقش درون ساختاری ِ نغمات، سیرملودیک خاص و برخی عوامل دیگر، تبدیل هر سلول نغمگی- از جمله سلول های مذکور- به یک فضای صوتی- موسیقایی متعین (مد)، با تأثیر زیباشناختی خاص را ممکن می سازد. نوشتار حاضر تعدادی از این مفاهیم و مصادیق آنها را در موسیقی قدیم و امروز ایران بررسی میکند. یکی از مهمترین سلولهای نغمگی مطروح در رسالات قدیم موسیقی"جمع" است. این مقاله میکوشد تعاریف مهم-ترین رسالات مکتب منتظمیه بغداد و شاخه فارسی زبان آن و همچنین وجوه تمایز تعاریف این مکتب و مکتب اسکولاستیک بغداد (مهم ترین مکتب تئوریک پیش از منتظمیه) در مورد مفهوم "جمع" و "جموع ناقصه" را بررسی کند و نشان دهد در میان تعاریفی که موسیقی دانان مکتب منتطمیه از سلول های نغمگی ارائه داده اند، بیش از هر مفهوم دیگری، تعریف مفهوم "جمع" است که معنای تئوریک"مد"یا "سلول مدال" را در ذهن متبادر می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
جمع؛ جموع ناقصه؛ رسالات قدیم موسیقی؛ مُد؛ مکتب منتظمیه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,200 |