تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,287 |
تبیین ویژگیهای هویتی آموزش عالی هنر با تاکید بر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 50 - شماره پیاپی 1170201، آبان 1391، صفحه 5-14 اصل مقاله (625.54 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2012.28933 | ||
نویسندگان | ||
حبیب الله آیت اللهی1؛ مهدی پوررضائیان2؛ مهران هوشیار3 | ||
1دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
2استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
3دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هویت که شخصیت هر جامعهای را تشکیل میدهد، ارزشهای فرهنگی است که توسط قشر تحصیلکرده و دانشگاهی صیانت شده و در مسیر انتقال به نسلهای آینده با تحولات و نیازهای روز جامعه همگام میگردد. این وظیفهی نظامهای تربیتی، بخصوص آموزش عالی است که برای ارتقاء و انتقال مناسب هویت فرهنگی به تدوین مناسبترین سیاستهای راهبردی اقدام نمایند. نظام آموزشعالی در رشتههای هنری به تناسب محتوای موضوعی و مفهومی که با فرهنگ جامعه و همچنین ارتباط با ارزشهای بومی، ملی و آیینی دارد، در این میان از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. این پژوهش که به لحاظ هدف، تحقیقی بنیادی است، در تحلیل نظامهای آموزشعالی رشتههای هنری، ابتدا با روش کتابخانهای، به تاریخچه، مفاهیم بنیادی و چارچوبهایی که میباید در امر آموزش، تعلیم و تربیت مدنظر قرارگیرد، پرداخته و سپس در مطالعهای پیمایشی ویژگیهای هویتی این نظام و تاثیر متغیرهای فرهنگی معاصر را در برنامههای آموزشی این رشتهها مورد بررسی قرار داده است. در نتیجه؛ برنامههای آموزشی و سرفصلهای مصوب در رشتههای هنر نیازمند بازبینی، تصحیح و سازگاری با تغییرات و تحولات معاصر بوده و در شرایط موجود با نیازهای جامعه، انتظار دانشجو و آرمانهای ایران اسلامی همگامی نداشته، کیفیت لازم را برای حفظ و انتقال هویت فرهنگی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ فرهنگ؛ نظامهای آموزشی؛ هنر؛ هویت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,522 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,874 |