تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,696 |
تعداد مقالات | 72,308 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,493,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,296,789 |
بینش و روش در پژوهشهای دانش بومی و جایگاه آن در فرایند توسعه پایدار روستایی | ||
توسعه محلی (روستائی-شهری) | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 1165945، شهریور 1391، صفحه 19-38 اصل مقاله (2.88 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2012.28896 | ||
نویسندگان | ||
جلالالدین رفیع فر1؛ حسین دانش مهر2؛ رشید احمد رش2 | ||
1استاد و مدیر گروه انسانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی توسعه روستایی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
بینش و روش در پژوهشهای دانش بومی و جایگاه آن در فرایند توسعه پایدار روستایی امروزه در ادبیات توسعه، پارادایمهایی نظیر توسعه روستایی درونزا، امرار معاش پایدار روستایی، توسعه پایدار و پساتوسعه، موافق و طرفدار مطرح شدن و نیز کاربرد دانش بومی در توسعهیافتگی جوامع، به ویژه جوامع محلی است. از این رو، توجه به این موضوع و شناسایی چارچوب روششناختی آن، اهمیت فراوانی یافته است، موضوعی که در مقاله حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، برای دستیابی به توسعهای همهجانبه و پایدار، باید دانش و اطلاعات چند هزار ساله مردم - که میتوان آن را مادر دانش رسمی دانست - را مورد توجه ویژهای قرار داد. مقاله حاضر نیز در همین راستا تألیف شده است و تلاش میشود با ورود بحث دانش بومی به ادبیات توسعه با نگاهی نو، به مطالعات توسعه و توسعه روستایی بنگرد. کلیدواژهها: توسعه، توسعه روستایی، دانش بومی، دانش رسمی، ارزیابی مشارکت روستایی، تحقیق جنسیتی. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی مشارکت روستایی؛ تحقیق جنسیتی.؛ توسعه؛ توسعه روستایی؛ دانش بومی؛ دانش رسمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,058 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,885 |