![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,258 |
بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده با فرسودگی شغلی (مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران) | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 45، شماره 2 - شماره پیاپی 1158094، تیر 1390، صفحه 13-34 اصل مقاله (268.92 K) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فهیم نیا1؛ محمد موسی خانی2؛ مریم آذرگون3 | ||
1استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده و فرسودگی شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش: روش پژوهش پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه (ویژگیهای جمعیتشناختی، ابعاد سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز و فرسودگی شغلی مسلش) استفاده است. جامعه آماری پژوهش همه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میباشد ... یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین ابعاد هفتگانه سازمان یادگیرنده و خستگی عاطفی ارتباط معنیدار و منفی وجود داشت. در بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده با بعد مسخ شخصیت بین فقط بین ابعاد «ایجاد سامانههایی برای کسب و اشتراک یادگیری» و «فراهم ساختن رهبری راهبردی برای یادگیری» ارتباط معنیدار و منفی وجود داشت. علاوه بر این، عملکرد فردی با «ابعاد ایجاد سامانههایی برای کسب و اشتراک یادگیری»، «توانمندسازی افراد برای رسیدن به چشمانداز مشترک»، «برقراری ارتباط سازمان با محیط»، «فراهم ساختن رهبری راهبردی برای یادگیری» و به طور کلی، یادگیری ارتباط معنیدار مثبتی وجود داشت. . | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یادگیرنده؛ فرسودگی شغلی؛ کاهش عملکرد فردی؛ مسخ شخصیت؛ یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,514 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,770 |