تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,768 |
بررسی سازوکارهای توسعه سرمایه اجتماعی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 14، 42-2، شماره 4 - شماره پیاپی 1127905، مهر 1391، صفحه 627-645 اصل مقاله (655.25 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.28593 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز رستمی1؛ حسین شعبانعلی فمی2؛ خلیل کلانتری3؛ محمد علی محمدی4 | ||
1دانش آموخته دکتری دانشگاه تهران و عضو هیات علمی گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
4عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی (دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) | ||
چکیده | ||
ظهور اقتصاد مبتنی بر توانایی و الزامات اجتماعی- اقتصادی و حرکت در جهت جامعه دانش محور طلب میکند تا مفاهیم نظری دیگری از جمله سرمایه اجتماعی، برای تحلیل شکل گیری مهارتهای پایه و توسعه این مهارتها در نظام آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله به بررسی سازوکارهای توسعه سرمایه اجتماعی در نظام آموزش عالی ( کشاورزی ) ایران پرداخته شده و جامعه آماری مورد مطالعه آن 177 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم کشاورزی در پنج دانشگاه؛ تهران، رازی کرمانشاه، لرستان، شیراز و کرمان می باشند که با استفاده از طیف لیکرت به بررسی سازوکارهای طراحی شده در راستای توسعه سرمایه اجتماعی در آموزش عالی ( کشاورزی ) پرداخته اند. نتایج تحلیل عاملی طیف طراحی شده تحقیق نشان دهنده تبیین 6 مولفه از مولفه های سرمایه اجتماعی ( مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، آگاهی و شناخت، امنیت اجتماعی، سرمایه فرهنگی و انسجام اجتماعی ) با درصد تبیین 37/74 واریانس کل می باشد. نتیجه مذکور حاکی از قابلیت پیگیری و تلاش در جهت اجرایی نمودن سازوکارهای طراحی شده به منظور توسعه سرمایه اجتماعی در آموزش عالی ( کشاورزی ) و ارایه مهارتهای اجتماعی مورد نیاز به دانش آموختگان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی و شناخت؛ اعتماد اجتماعی؛ امنیت اجتماعی؛ انسجام اجتماعی؛ سرمایه اجتماعی؛ سرمایه فرهنگی؛ مشارکت اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,520 |