![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,888 |
بررسی رویکرد تکلیف محور: تأثیر جنسیت و سطوح مختلف دانش زبانی بر پیشرفت مهارت مکالمه | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 49، اسفند 1387 اصل مقاله (287.15 K) | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر خمیجانی فراهانی؛ محمد صابر خاقانی نژاد* | ||
چکیده | ||
این تحقیق کوشیده است تا کارایی رویکرد وظیفهمحور بر گسترش مهارت مکالمه را مورد مطالعه قرار دهد. هدف اول تحقیق حاضر، بررسی تأثیر جنسیت بر توانایی مکالمه تحت تأثیر رویکرد وظیفهمحور بوده است. به بیان دیگر، این تحقیق کوشیده است تا توفیق زبانآموزان یک جنسیت را نسبت به زبانآموزان جنس مخالف مورد مطالعه قرار دهد. هدف دوم این مطالعه آن بوده است تا تأثیر سطوح مختلف زبانآموزان را بر میزان پیشرفت آنها تحت تأثیر رویکرد وظیفهمحور بررسی نماید. بدین منظور محقق دو گروه را به عنوان گروههای کنترل و تجربی به صورت تصادفی مشخص کرد، سپس هر کدام از این گروهها به دو گروه زن و مرد و سپس هر گروه از زبانآموزان زن و مرد به دو گروه زبانآموزان متوسط و پیشرفته تقسیم شدند. برای زبانآموزان گروه تجربی تکنیکها و اصول رویکرد وظیفهمحور اعمال شد و تمرینات مکالمه مناسبی متناسب با ماهیت گفتگوهای کتاب درسی که توسط محقّق طراحی شده بود در طول نیمسال انجام شد، حال آنکه زبانآموزان گروه کنترل از روشهای سنتی پیشرفت توانایی مکالمه مانند حفظ و تکرار گفتگوها بهره بردند. به منظور بررسی آماری کارایی رویکرد وظیفهمحور و میزان تأثیر جنسیت و سطوح مختلف زبانآموزان بر گسترش توانایی مکالمه آنها، از تکنیک آماری t-test استفاده شد. همینطور برای آنکه بتوان راجع به برهمکنش احتمالی این دو عامل بر میزان پیشرفت زبانآموزان در مهارت مکالمه تحت تأثیر رویکرد وظیفهمحور نظر داد، محقق از روش آماری ANOVA دوطرفه (MANOVA) بهره جست. با در نظر گرفتن نتایجی که از اعمال روشهای آماری حاصل شد، به نظر میرسد که جنسیت نقش چندانی بر موفّقیت زبانآموزان نداشت حال آنکه کارایی رویکرد وظیفه محور به وضوح روشن گشت. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده سطوح مختلف زبانآموزان به عنوان عاملی مؤثر بر گسترش مهارت مکالمه معرفی شد به طوری که زبانآموزان پیشرفته از میزان پیشرفت بیشتری نسبت به زبانآموزان متوسط برخوردار بودند | ||
کلیدواژهها | ||
تکلیف؛ تکلیف شکاف استدلالی؛ تکلیف شکاف اطلاعاتی؛ تکلیف شکاف عقیدتی؛ رویکرد تکلیف محور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,608 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,836 |