تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,906 |
اعتبارسنجی شاخص های ترویجی به منظور رتبه بندی استان ها از نظر فعالیت های آموزشی - ترویجی | ||
کشاورزی (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 1000305، مهر 1385، صفحه 57-70 اصل مقاله (275.31 K) | ||
نویسندگان | ||
خلیل کلانتری1؛ علی اسدی2؛ حسین شعبانعلی فمی2؛ غلام حسین عبداله زاده3؛ شهلا چوبچیان4؛ معصومه رحیم زاده* 5 | ||
1دانشیار، گروه آموزش و ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار، گروه آموزش و ترویج کشاوری، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
4کارشناس ارشد توسعه روستایی | ||
5کارشناس ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف اعتبارسنجی برخی شاخص های اصلی امکانات و فعالیت های آموزشی - ترویجی و استفاده از آنها به منظور رتبهبندی استان ها از نظر فعالیت های آموزشی و ترویجی انجام شد. در مرحله اول، با بررسی منابع تعداد 137 شاخص آموزشی - ترویجی، در هفت زمینه (شاخصهای مربوط به عاملین ترویج، شاخصهای زیرساختی ترویج، شاخصهای مربوط به فعالیتهای آموزشی ترویجی، شاخصهای سازمان و مدیریت ترویج، شاخصهای آموزش انبوهی رسانهای، شاخصهای ارتباطات ترویجی و شاخصهای اعتبارات ترویجی) تدوین و با روش پیمایشی، توسط 180 کارشناس ترویج در شش استان کشور داوری شد. در مرحله دوم، دادههای مربوط به 133 شاخص از طریق معاونت ترویج و نظام بهرهبرداری وزارت جهاد کشاورزی گردآوری و با بهره گیری از روش تحلیل مؤلفه های اصلی، شاخص ترکیبی هر یک از محورهای هفتگانه فوق محاسبه و استان ها از این نظر رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که کلیه شاخصها (به جز چهار شاخص) از نظر داوران برای برنامهریزی و ارزش یابی فعالیت های آموزشی - ترویجی مناسب می باشند. همچنین شاخص ترکیبی نهایی محاسبه شده برای استان های کشور نشان داد که استان همدان در رتبه نخست و استان قزوین در پایینترین رتبه نسبت به سایر استانها قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی شاخص ها؛ رتبه بندی استان ها؛ شاخص های آموزشی - ترویجی؛ فعالیت های آموزشی - ترویجی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,916 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,209 |