![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,794 |
رابطه بین رفتارهای تحکمآمیز معلمان زن و مرد مدارس | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 3، بهمن 1386 اصل مقاله (195.16 K) | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا عریضی1؛ پروین بهادران2؛ مریم فاتحیزاده* 3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
2اعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
3استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار تحکمآمیز درعملکرد معلمین زن و مرد در مدارس و میزان مقبولیت و ارزشیابی عملکرد آنها توسط مدیران بود. جمعیت نمونه 79 نفر معلم و 79 نفر مدیر (زن و مرد) هستند و ابزارها: مقیاس صفات بین فردی ویگینز، ارزشیابی عملکرد وینلیدن، اعوجاج اهواز و رفتار تحکم آمیز بولینو و ترنلی و با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بود. نمرات بدست آمده با استفاده از شیوه رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رفتار تحکمآمیز برای مردان مقبولیت میآورد برعکس از مقبولیت زنان میکاهد و در مورد ارزشیابی عملکرد آنها نتایج مشابه است (05/0p<) و بین جنسیت معلم و رفتار تحکمآمیز وی رابطه معنیداری وجود دارد (B رگرسیون برای مردان مثبت و برای زنان منفی است). این یافتهها مدل تعامل رفتار و جنسیت را تأیید میکند. یافتهها همچنین با توجه به اصول نظری مدلهای دیگر نیز مورد بحث قرار گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار تحکمآمیز؛ مقبولیت؛ ارزشیابی عملکرد؛ مدیران زن؛ معلمان زن؛ مدیران مرد؛ معلمان مرد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,889 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,504 |