تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,890 |
تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1، شهریور 1391، صفحه 75-92 اصل مقاله (291.11 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2012.25076 | ||
نویسندگان | ||
غلام علی قاسمی کهریزسنگی1؛ حمید صالحی1؛ لیلا حیدری2 | ||
1استادیار دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة حرکت ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی و هوشبهر کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. نمونة 24 دختر عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر، با میانگین (± انحراف معیار) سن 1/43 ± 11/98 سال و ضریب هوشی 9/95 ± 70/58 بودند. نمونه براساس ضریب هوشی و عملکردشان در توانایی های ادراکی – حرکتی همتراز و در گروه های مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله در برنامة حرکات ریتمیک هشت هفته ای، سه جلسة 45 – 40 دقیقه ای در هفته، شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات برای کل آزمودنی ها به شکل پیش آزمون / پس آزمون، از توانایی های ادراکی حرکتی (مقیاس اوزرتسکی) و هوش (آزمون ریون)، انجام گرفت. براساس نتایج، توانایی های ادراکی _حرکتی گروه مداخله پس از برنامة حرکات ریتمیک نسبت به گروه کنترل بهبود یافت (5P>). نتیجه اینکه با طراحی برنامة حرکات ریتمیک مناسب می توان توانایی های ادراکی _ حرکتی کودکان کم توان ذهنی را بهبود بخشید | ||
کلیدواژهها | ||
حرکات ریتمیک؛ کودکان کم توان ذهنی؛ مهارت های ادراکی – حرکتی؛ هوشبهر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,363 |