![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,750 |
حلّ معضل نسبیّت گرایی اخلاقی در فلسفۀ کانت و ملّاصدرا | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 45، شماره 1 - شماره پیاپی 913438، مرداد 1391، صفحه 145-170 اصل مقاله (493.85 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2012.24933 | ||
نویسندگان | ||
رضا اکبریان1؛ حسین قاسمی2؛ محمد محمدرضائی3؛ حسین هوشنگی4 | ||
1استاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه، گرایش حکمت متعالیه، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار دانشگاه تهران | ||
4استادیار دانشگاه امام صادق (ع) | ||
چکیده | ||
مطالع? جوامع گوناگون نشان می دهد که کردارهای اخلاقی انسان بسته به تفاوتهای فردی و اجتماعی، و بسته به تغییر و تحوّلات انسان متفاوت بوده است. وجود تفاوت های فردی، اجتماعی، و تنوّع نیازهای انسان در گذر زمان، این مسئله را مطرح ساخته است که آیا اخلاق امری نسبی است یا مطلق؟ با اینکه کانت و ملّاصدرا به دو منظوم? فکریِ متفاوت وابسته اند، هر دو در حلّ این مسئله دغدغ? مشترکی دارند. این دو فیلسوف با ابتنای اخلاق بر «عقل عملی» تلاش می کنند تا جهان شمولی و جاودانگی انسان را اثبات کرده و اخلاق را از خطر نسبیّت برهانند. نزد کانت «قانون اخلاق» و «عقلانیّت عملیِ محض» انسان از ویژگی کلّیّت و همگانی بودن برخوردار است. و انسان با عضویت در «جهان معقول» و «مطلق خواهی فطریِ» خود، جاودانه می شود. از نظر ملّاصدرا انسان «کَون جامعی» است که در مرتب? نظر، حقائق کلّی و در مرتبه عمل، جزئیّات فعل را ادراک می کند. همچنین بر اساس اصل «تجرّد خیال» و «وحدت شخصی نفس»، انسان و ملکات نفسانی از بقا و جاودانگی برخوردار میگردند. در این مقاله قصد داریم با روش تطبیقی همراه با تحلیل مبانیِ این دو فیلسوف، راهکاری برای نسبیّت گراییِ اخلاقی جستجو کنیم | ||
کلیدواژهها | ||
تجرّد خیال؛ خیر اعلا؛ عقل عملی؛ قانون اخلاق؛ کانت؛ مصلحت؛ ملاصدرا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,446 |