![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,654 |
مفهوم و مصداق «عالم ذرّ» از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی و علّامه طباطبایی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 45، شماره 1 - شماره پیاپی 913438، مرداد 1391، صفحه 57-85 اصل مقاله (290.99 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2012.24930 | ||
نویسندگان | ||
علی محمد ساجدی1؛ مریم سلیمانی2 | ||
1هیات علمی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
سؤال اصلی تحقیق حاضر چگونگی مفهوم و مصداق عالم ذرّ (مفاد آی? 172 سور? اعراف) از نگاه تفسیری و فلسفی دو فیلسوف حکمت متعالیه، ملّاصدرا و علّامه طباطبایی، است. در این جستار، به روش توصیفی ـ تحلیلی، پس از طرح دو محور، «هستیشناسی عالم ذرّ» و «وجودشناسی معرفت»، و ذکر مبانی فلسفی آن دو متفکر، چنین نتیجهگیری شده است که از منظر صدرا نفس یا روح قبل از تعلّقاش به بدن در عالم عقول یا در عالم علم الاهی از وحدت عقلی برخوردار، و در این مرتبه از هستی خود هم? کثرات نفوس جزئی را به نحو اجمال و بسیط در درون خود واجد بوده است. از دیدگاه وی مصداق عالم ذرّ همین مرتبه از نظام هستی است. از دیدگاه علّامه طباطبایی مصداق عالم ذرّ عالم ملکوت (مثال) است. وی پس از بحث نسبتاً جامعی در باب مفهوم آیه، در ثبوت چنین عالمی با صدرا همراه شده و انسان را دارای مراتب وجودی قبل از دنیا و بعد از دنیا و دارای دو حیثیت ملکی و ملکوتی دانسته و مانند صدرا مراتب عالم هستی را با وجود او منطبق و سازگار میبیند. به طوری که با حفظ وحدت شخصی مراتب وجودی خود را در سه نشئ? عقلی، مثالی، و مادی پشت سر مینهد، و برای اکتساب آن دسته از کمالاتی که صرفاً در عالم مادّه میتوان به دست آورد، در قوس نزول وارد این عالم میشود و پس از استکمال در قوس صعود به عالم عقل راه مییابد و با عقول عالی متّحد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
عالم ذرّ؛ عالم طبیعت؛ عالم عقل؛ عالم ملکوت؛ علّامه طباطبایی؛ عهد الست (میثاق)؛ ملّاصدرا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,877 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,541 |