تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,947 |
نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال* ( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال)) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 48 - شماره پیاپی 858055، خرداد 1391، صفحه 19-27 اصل مقاله (1.89 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2012.24688 | ||
نویسندگان | ||
پرویز اسکندرپور خرمی1؛ فاطمه شفیعی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشکده هنر اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور یاسوج | ||
چکیده | ||
نگارگری ایرانی هنری است که توانسته در گذرگاه زمان، راه و رسم به ترسیم کشیدن جمال را برپا دارد و بر روی بال های پرواز خیال نگارگر از جمال صوری به سوی جهان و اموری فراتر از آنچه مشهود در حواس ظاهری پنجگانه اش است، کشیده شود. جهانی که سهرودی ضمن اذعان به وجود آن تلاش نموده با دلایلی وجود آن را اثبات نماید و همه حکمای اسلام و ایران نیز به این بحث بازگشته و آن را بسط داده و در حکم سرچشمه، از آبشخور آن سیراب شوند. نگارگر ایرانی چنان حکیمی اشراقی با ورود به عرصة شهود و اشراق با پیروی از مفهوم فضای منفصل (عالم خیال)، توانسته سطح دو بعدی نگارگری را به تصویری از مراتب هستی مبدل سازد و با ارتقای بیننده از افق حیات عادی و وجود مادی به مرتبه ای عالی تر، او را متوجه جهانی سازد، مافوق این جهان جسمانی، لکن دارای زمان و مکان و اشکال خاص خود. این پژوهش با تبیین و تحلیل هویت عالم نورانی خیال از نگاه سهروردی و برخی نگاره های ایرانی و تحلیل زیبایی شناسی و نمادشناسی آنچه از نماد نور و خیال در آنها نمود بارز دارد، به این مطلب برسیم که نگارگری ایرانی صحنة ظهور و نمایش عالم ملکوتی خیال می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سهروردی؛ عالم خیال(مثال)؛ فره کیانی(خره)؛ نگارگری ایرانی؛ نور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,122 |