تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,006 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,468 |
هدف گزینی، عامل انگیزشی برای تسهیل یادگیری مهارت سرویس والیبال در مبتدیان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2، آبان 1390، صفحه 119-135 اصل مقاله (170.37 K) | ||
نویسندگان | ||
الهام خدادادی1؛ احمدرضا موحدی2؛ حمید صالحی2 | ||
1دانشگاه اصفهان.کارشناس ارشد تربیت بدنی | ||
2دانشگاه اصفهان.استادیارتربیت بدنی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر هدف گزینی بر یادگیری مهارت سرویس والیبال در دانشجویان دختر مبتدی است. نمونة آماری پژوهش 20 دانشجوی دختر غیر رشتة تربیت بدنی بودند که براساس نمره های پیش آزمون در دو گروه ده نفره همسان سازی شدند. آزمودنی ها به صورت در دسترس و از بین افرادی که هیچ سابقه ای در رشتة والیبال نداشتند، انتخاب شدند. گروه اول در هدف گزینی کامل و گروه دوم در محیط بدون هدف گزینی، به تمرین سرویس والیبال پرداختند. هر دو گروه در محیط های تعریف شده تکلیف را به مدت 11 جلسه و هر جلسه 20 کوشش انجام دادند. پیش آزمون قبل از شروع دوره، آزمون های اکتساب در تمام جلسات تمرین، یادداری بی درنگ 24 ساعت پس از آخرین جلسة تمرین و آزمون یادداری درنگیده 10 روز پس از آزمون یادداری بی درنگ اجرا شد. برای آزمون مهارت ملاک، از آزمون سرویس والیبال ایفر (1976) و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس اندازه های تکراری و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج تفاوت معنی داری را بین دو گروه مورد بررسی به لحاظ اکتساب تکلیف ملاک نشان نداد، ولی در آزمون های یادداری بی رنگ و درنگیده تفاوت معنی اری بین دو گروه مشاهده شد. در نهایت نتایج نشان داد که شرایط هدف زینی نسبت به شرایط عدم هدف زینی برای اکتساب و یادگیری تکلیف بسیار سودمندتر است | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد؛ تکلیف ادراک حرکتی؛ دانشجویان مبتدی.؛ سرویس والیبال؛ هدف زینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,393 |