تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,493 |
تعداد مقالات | 70,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,339,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,554,548 |
تأثیر انگیختگی (با ارائۀ مؤلفههای انگیزشی تماشاگر و موسیقی) بر اجرا و یادگیری یک مهارت مداوم (دریبل بسکتبال) | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1، خرداد 1390، صفحه 23-42 اصل مقاله (294.88 K) | ||
نویسندگان | ||
فرناز ترابی1؛ محمود شیخ2؛ علی محمد صفانیا3 | ||
1دانشگاه پیام نور.استادیار | ||
2دانشگاه تهران.دانشیار تربیت بدنی | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی آمل.استادیار | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیختگی با حضور مؤلفههای انگیزشی تماشاگر و موسیقی و مقایس? این مؤلفهها بر اجرا و یادگیری مهارت مداوم دریبل بسکتبال بود. به این منظور 36 دختر سالم غیرورزشکار با میانگین و انحراف استاندارد سن 23/2 ± 8/21 سال، قد 19/6 ± 4/163 سانتیمتر، وزن 13/10 ± 5/57 کیلوگرم، بهصورت تصادفی به سه گروه تماشاگر (12 نفر)، موسیقی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. برنام? تمرین در مرحل? اکتساب شامل دریبل از بین موانع بسکتبال هریسون به مدت 6 هفته تمرین بود که هر هفته سه جلسه و هر جلسه 30 ثانیه با حضور مؤلفههای انگیزشی در گروههای مجزا برگزار شد. امتیاز آزمون دریبل بسکتبال در هر جلسه ثبت و سپس پسآزمون گرفته شد و در نهایت بعد از دو هفته بیتمرینی آزمون یادداری در شرایط یکسان و پس از 24 ساعت آزمون انتقال مشابه شرایط واقعی مسابقه و با حضور تمام مؤلفهها (موسیقی و تماشاگر) بهعمل آمد. از شاخص ضربان قلب استراحت جهت همسانی سطح پایه انگیختگی در آزمودنیها استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یکسویه، آنالیز واریانس با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بن فرنی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که در هر سه گروه یادگیری مهارت در مرحل? اکتساب پیشرفته داشته است. همچنین تفاوت معنیداری در امتیاز مهارت دریبل بسکتبال بین سه گروه در مرحل? اکتساب مشاهده شد (0001/0 = P) که این تفاوت به نفع گروه کنترل بود، یعنی گروههای انگیزشی تماشاگر و موسیقی عملکرد ضعیفتری در پسآزمون مرحل? اکتساب نشان دادند. اما در آزمون یادداری و انتقال، نتایج به سود گروه موسیقی و تماشاگر بود. به این صورت که در آزمودن یادداری گروه تماشاگر بیشترین امتیاز را کسب کرد و در آزمون انتقال دو گروه موسیقی و تماشاگر امتیاز بیشتر و معناداری از لحاظ آماری نسبت به گروه کنترل بهدست آوردند (0001/0 = P). | ||
کلیدواژهها | ||
اکتساب؛ انتقال؛ انگیختگی؛ تماشاگر؛ مؤلفۀ انگیزشی؛ مهارت مداوم.؛ موسیقی؛ یادداری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,035 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,695 |