![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,543 |
تحلیل جامعهشناختی مفهوم مرگ در موج نو سینمای ایران | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2، اسفند 1390، صفحه 125-142 اصل مقاله (472.26 K) | ||
نویسندگان | ||
نادیا معقولی1؛ علی شیخ مهدی* 2؛ حسینعلی قبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر | ||
2نویسنده مسئول، استادیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی | ||
چکیده | ||
تحرک اجتماعی یکی از مضامین مورد توجه فیلمسازان موج نو سینمای ایران در سالهای پیش از انقلاب بوده است. در این سالها به دلیل تحولات اقتصادی و اجتماعی و تلاش دولت برای مدرنیزاسیونِ ساختار سنتی اجتماع، تحرک اجتماعی نوینی در جامعه رخ داده که در فیلمهای فیلمسازان معترض آن دوره مورد انتقاد قرار میگیرد. در این مقاله سه فیلم، که با مرگ ضد قهرمان به پایان رسیده، از منظر تحرک اجتماعی بررسی میشوند. بنابراین زاویه دید کارگردان فیلمهای مورد بررسی را در نمایش مرگ این قهرمانان و ارتباط مرگ این افراد با تحرک اجتماعی در جامعه ایرانی آن زمان مورد تحلیل قرار میدهیم. در تحلیل فیلمها از نظریات گلدمن و دو شیوه نقد بروننگر و دروننگر استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ تحرک اجتماعی؛ سینمای ایران؛ مرگ؛ موج نو سینمای ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,601 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,937 |