تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,696 |
تعداد مقالات | 72,323 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,616,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,368,358 |
نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 783439، فروردین 1391، صفحه 85-105 اصل مقاله (252.02 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2012.24395 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد مهدیزاده1؛ معصومه اسمعیلی2 | ||
1استادیار گروه ارتباطات | ||
2کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلمهای اولیه حاتمیکیا که به واسط? ارتباط با فضای جنگ، آثاری مردانه هستند، جایگاهی ندارند. مردها در محور رخدادها قرار داشتند و زن ها بدون حضور مردها تعریف نمی شدند، سوژهها و موضوعاتی که اصلاً زن در آن ها جایگاهی نداشت. دور? اول فیلم سازی حاتمی کیا اصلاً به حضور زنان نیاز نداشت، اما از دوره های بعدی و با ورود حاتمی کیا به فضای شهر و تمرکز او روی مسائل اجتماعی جنگ، پای زنان طبیعتاً به سینمای حاتمی کیا باز می شود. اما همه این زن ها همواره یک نفر بوده و هستند و تنها با گذشت زمان ابراهیم حاتمی کیا، نقش زنان را پررنگ تر می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ جنسیت؛ فمینیسم؛ نشانه شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,189 |