تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,939 |
رابطه بین مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر در معلمان تربیت بدنی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 7، دی 1389 اصل مقاله (166.3 K) | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فراهانی1؛ حسن اسدی2؛ عذرا آقاجانی3 | ||
1استاد دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد تربیت بدنی | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، مطالعه و شناخت ابعاد مدیریت مشارکتی و مقاومت معلمان تربیت بدنی مدارس دخترانه در برابر تغییرات آموزش و پرورش ناحیه 7 است. تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق معلمان تربیت بدنی مدارس دخترانه ند که با ابلاغ 12 ساعت به بالا به تدریس تربیت بدنی مشغول ند و براساس اطلاعات کسب شده از کارشناسی تربیت بدنی ناحیه 7، تعداد آنان 81 نفر است. از آنجا که تعداد آنان محدود است، با روش تمام-شماری، نمونه نیز 81 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر بود. پرسشنامه مدیریت مشارکتی در 4 مؤلفه که هرکدام پنج سؤال را دربرمی گرفت (در مجموع 20 سؤال) و پرسشنامه مقاومت در برابر تغییر که شامل 18 سؤال بود. پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ برای مدیریت مشارکتی 75/0 و برای مقاومت در برابر تغییر 86/0 تعیین شد. داده های تحقیق از طریق روش های آمار استنباطی و آمار توصیفی تجزیه وتحلیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 11 تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر در معلمان زن تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه ها 7 رابطه معنادار منفی و معکوس وجود دارد (35/0 - = r، 05/0 > 003/0 = p). همچنین بین مشارکت در تصمیم گیری و حل مسئله (239/0- = r، 05/0 > 047/0 = p)، مشارکت در کنترل و نظارت (240/0 - = r، 05/0 > 045/0 = p) و مشارکت در اجرا (465/0- = r، 05/0 > 001/0 = p) با مقاومت در برابر تغییر رابطه معنادار منفی و معکوس مشاهده شد ولی بین مشارکت در برنامه ریزی و هدف گذاری (157/0- = r، 05/0< 193/0 = p) و مقاومت در برابر تغییر رابطه ای مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تغییر؛ مدیریت مشارکتی؛ معلمان تربیت بدنی؛ مقاومت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,098 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,990 |