تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,511 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,923,830 |
یادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی استان تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 3، دوره 42، شماره 2 - شماره پیاپی 703664، بهمن 1390، صفحه 175-184 اصل مقاله (217.29 K) | ||
نویسندگان | ||
عنایت عباسی1؛ یوسف حجازی2؛ هوشنگ ایروانی2؛ محمدرضا زالی3؛ سید بابک علوی4 | ||
1دانشجوی دکتری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
2استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
3استادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران | ||
4استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف | ||
چکیده | ||
در محیط متغیر کنونی، هیچ روشی برای موفقیت پایدار سازمانی بدون یادگیری سازمانی وجود ندارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی یادگیری سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن در دانشکده های کشاورزی استان تهران انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و نمونه مورد مطالعه را تعداد 100 نفر از اعضای هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج ، پردیس کشاورزی ابوریحان و دانشکده های کشاورزی دانشگاه های تربیت مدرس و شاهد تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و پایایی آن با اندازه گیری آلفای کرونباخ در مرحله پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که در تمامی عوامل زمینه ای (آرمان مشترک، تفکر سیستمی، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، ساختار سازمانی منعطف، توسعه قابلیت های شخصی و حرفه ای اعضاء و رهبری تحول آفرین) و فرآیندی (یادگیری سازمانی)، بین وضعیت موجود و حد متعادل (متوسط) در دانشکده های کشاورزی مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین یادگیری سازمانی و تمامی عوامل زمینه ای می باشد. نتیجه حاصل از رگرسیون چند متغیره بیانگر آن است که سه عامل رهبری تحول آفرین، تفکر سیستمی و ساختار سازمانی منعطف به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین واریانس یادگیری سازمانی ایفا می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشکده کشاورزی.؛ سازمان یادگیرنده؛ مؤلفههای زمینهای؛ یادگیری سازمانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,656 |