تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,306 |
صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات از نظر ابن سینا، ابن عربی و ملاصدرا با تأکید بر مشهورترین آرای آنان | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 44، شماره 2 - شماره پیاپی 698355، مهر 1390، صفحه 11-29 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نویسندگان | ||
علی ارشد ریاحی1؛ خدیجه قاسمی مقدم2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
ابن سینا نخستین موجود عالم را عقل اوّل می داند که بر اساس قاعده الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطه جهات و اعتباراتاش سبب پیدایش موجودات پس از خود می گردد. ابن عربی اساس دیدگاه ابن سینا در مورد صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات (یعنی قاعده الواحد) را نمی پذیرد. وی بر اساس مشاهدات ومکاشفات اش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهی مستند می کند. از نظر او نخستین موجود عالم تجلّی اسم الاهی «الرحمن» است که در خود دارای تمام کثرات عالم می باشد و با سریان و انبساط خود سبب ظهور آنها می-گردد. ملّاصدرا، متأثر از ابن عربی، نخستین موجود عالم را تجلّی حق تعالی می داند. دیدگاه ملاصدرا در این مورد با ابن عربی دارای این تفاوت است که او جریان صدور کثرات پس از عقل اوّل را به گونه ای مغایر با ابن عربی به تصویر می کشد. از نظر او کثرات نه به واسطه نکاح و توالد مراتب هستی، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتی که در عقول وجود دارد به وجود می آیند. | ||
کلیدواژهها | ||
صادر نخست؛ صدور؛ کثرت؛ وجود منبسط؛ وحدت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,815 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,077 |