تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,141 |
جـایگاه "خط منحنی" در نقوش ایرانـی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 46 - شماره پیاپی 646428، آذر 1390، صفحه 15-22 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نویسنده | ||
امیر فرید | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
در نزد مردمانی که ذوق و سلیقه ی آنان در بیان احساسهایشان به شعر می انجامد ، بیشک در خامه ی هنرمندانی که از آن فرهنگ نمو یافته اند ، به رانش و رقصی پرحس، در طرح و خط هایشان نیز می نشیند. حال اگر قومی بر سر کلمه ای و خواستگاهی در طول قرن ها وفادار بماند ، می تواند پیوندهای نزدیک و علایق مشترکی را در نمود ترسیمی خود با آن احساس ها ، در طول دوره ها دنبال کند، که از یک روح مشترک حاصل آمده باشد. بروز این علاقه نسبت به نوع طرح خطی و چگونگی ترسیم خاص آن در بستر تاریخ است، که، به نماد و مشخصهی قومی میرسد تا شناسنامه و پایه کلی و اساسی طرح های ایرانی گردد . در طرح ها و نقش های ایرانی گونه ای "رویش" و"حرکت" وجود دارد که به وسیله نوع خاصی از خط به بیننده القا میشود ، تا نقوش را برای مخاطب "فرازمانی" بنمایاند. انتخاب و بررسی این خط اساسی ، که در بستر قوس و منحنی شکل گرفته است میتواند نشان دهنده ی سلیقه خاص قومی و تباری یک سرزمین باشد . این پژوهش خواهان آن است که به پرسش های زیر پاسخ دهد . 1- آیا خط و طرحی ثابت که مناسب با سلیقه فردی و تباری ایرانیان باشد وجود دارد؟ 2- این طرح و فرم خطی از چه اجزایی تشکیل یافته و چه مفهومی را دربر دارد؟ | ||
کلیدواژهها | ||
حرکت؛ منحنی؛ ناخودآگاه قومی؛ نقش های ایرانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,623 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,299 |