تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,815 |
نقش آموزش تعاملی پویا در یادگیری فیلمنامه نویسی انیمیشن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 41 - شماره پیاپی 618536، آبان 1390، صفحه 13-22 اصل مقاله (657.47 K) | ||
نویسندگان | ||
سوسن خطایی1؛ اکبر عالمی2؛ مهدی پوررضائیان3؛ حبیب الله آیت اللهی4 | ||
1دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه شاهد و هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجائی | ||
2دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
4دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، ارزیابی مجدد برنامه درسی انیمیشن یا تصویر متحرک در رشته لیسانس گرافیک و ارائه یک روش تلفیقی آموزش می باشد، زیرا ارایه ی این واحد درسی در موارد بسیاری، نتوانسته است منجر به شکل گیری خلاقانه کاراکترهای برتر، در فیلمنامه های ارایه شده ی دانشجویان شود. روشی که این مقاله پیشنهاد می کند، یک روش تلفیقی است که از روش های سنتی و حل مسأله، جهت رسیدن به روش آموزش" تعاملی پویا " بهره می گیرد. روش اجراء پژوهش حاضر کیفی و کمی بود. بخش کیفی آن، به صورت مطالعه توصیفی بر مبنای مشاهده، پرسش و پاسخ، مصاحبه باز، مطالعه موردی و کتابخانه ای انجام شد و در بخش کمی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. از جامعه آماری دانشجویان دوره لیسانس گرافیک دانشگاه شهید رجایی که درس کارگاهی انیمیشن را اخذ کرده بودند، یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. متغیر مستقل نیز استفاده از روش آموزشی تعاملی پویا بود. فرضیه پژوهش تایید شد و می توان گفت که استفاده از روش آموزشی "تعاملی پویا" بر درک مفهومی دانشجویان از فیلمنامه نویسی تاثیر دارد. در این روش، مشارکت دانشجویان و فعال کردن احساسات، تجارب و مهارت های آنان در جهت ارائه فرض های صحیح، برای حل مساله و آزمودن آنها از اولویت برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تعاملی پویا؛ انیمیشن؛ شخصیت پردازی؛ فیلمنامه نویسی | ||
مراجع | ||
ابوترابیان، محمدرضا( 1382 )، "پرورش نسل خلاق در ایران، آسیب شناسی"، جلد اول، نشر مدرسه، تهران.
دلاور، علی(1388)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، چاپ بیست و هشتم، نشر ویرایش، تهران.
رئوف، علی (1382)،" درسمایه تکنولوژی آموزشی"، چاپ دوم، نشر مدرسه، تهران.
قاسمی پویا، اقبال(1382)، "راهنمای معلمان پژوهنده"، چاپ چهارم، نشر اشاره، تهران.
کرد نوقابی، رسول(1386)، " آموزش مستقیم"، چاپ اول ، نشردیدار، تهران.
مهر محمدی، محمود (1383)، "آموزش عمومی هنر"، چاپ اول ، نشر مدرسه، تهران.
ولف، یورگن و کاکس، کری(1387)، راهنمای نگارش فیلمنامه، مترجم عباس اکبری، چاپ سوم، نشر سروش، تهران.
Elliott. D, (2005)"Teaching on target (models, strategies, and methods that work )", California, Corwin Press.
Eisner.E ,( 1986)," the Role of Discipline- Based Art Education in America’s Schools", Getty Institute for Education in the Arts, Occasional Paper .
Fetsco. T, and McClure. J, (2005),"Educational psychology(an integrated approach to classroom decision)" , Boston, Pearson Education, Inc.
Florida. R, (September 15, 2006),"Regions and Universities Together Can Foster Creative Economy", Chronicle of Higher Education.
Franz. D. P, P.F.Hhopper and W.A.Kritsonis(2007),"National Impact: Creating Teacher Learning", National forum of Applied Education Research Journal, Vol. 20.
Hopkins, David (2002), "A teacher’s Guide to classroom Research", Third Edition, Bueking ham, u. k. Hanson. J,"Encouraging Lectures to Engage with New Technologies in Learning and Teaching in a Vocational University: the Role of Recognition Reward", Journal of Higher Education Management and Policy, Vol.15, 2003, p:3.
Hurwitz , A. and Day, m(1991), "Children and Their Art: for the Elementary School", ( 5th edition), HBJ Publishers, N. Y. Harvey. A, and P .Kamvounias(2008), "Bridging the Implementation Gap: A Teacher-as-Learner Approach to Teaching and Learning Policy ", Higher Education Research and Development, Vol 27, No.1.
Joyce. B,Weil. M, and Calhoun. E,(2004), "models of teaching", ( 7th edition), Boston, Pearson Education.
Kuh. G. D,(2007),"How to Help Students Achieve ", Chronicle of Higher Education, Vol.53, N0.41.
Muijs. D, and Reynolds. D,(2002), "Effective teaching (evidence and practice)", Paul Chapman Publishing .
McNiff, Jean and etal(1996),"You and Your Action Research Project", Rout ledge, London and New York, P:132.
Rush, j.c,( 1996), " Conceptual Consistency and Problem Solving: Tools to Evaluate learning in Studio Art". In Boughton, Eisner and Ligtvoet( EDS). Evaluating and Assessing the Visual Arts in Education: International, Teachers' College Press, N.Y.
Robertson.G, and Lang. H, (1991),"Instructional approaches: a framework for professional practice ", Regina, SK, Saskatchewan Education.
Smith, David(2003, June 2002)," Convergence, the University of the Future and the Future of University", Spring-Verlag London Limited.
Wilfred, Carr, and Kemmis, Stephen (1984), "Becoming Critical: Knowing Through Action Research ", Deakin University, Australia. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,964 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,395 |